Kilka tygodni temu, pod koniec 2023 roku oddano do użytku inwestycję polegającą na wyniesieniu tarczy skrzyżowania ulic Zdrojowej, Pod Harendą i Folwarcznej. Zadanie realizowane było przez Zarząd Dróg Powiatowych w Bielsku-Białej.

Tego typu środek uspokojenia ruchu jest powszechnie stosowany w zurbanizowanym terenie. Wjazd na wyniesioną powierzchnię skrzyżowania odbywa się poprzez specjalnie ukształtowane rampy, działające podobnie jak progi zwalniające tzn. umożliwiające komfortowy wjazd na skrzyżowanie jedynie z ograniczoną prędkością – ustaloną w tym przypadku na 30 km/h. Wyniesioną tarczę skrzyżowania wykonano w odmiennym od poprzedzającego je odcinka ulicy kolorze i nawierzchni, tak by było ono łatwiej dostrzegalne.

Należy mieć na uwadze, że ulica Zdrojowa należy do kategorii dróg powiatowych. W związku z tym, jako własność powiatu bielskiego, oddana jest w administrowanie Zarządowi Dróg Powiatowych w Bielsku-Białej i to właśnie ten organ odpowiada za organizację ruchu na ul. Zdrojowej.

O zamontowanie środków uspokojenia ruchu na ulicy Zdrojowej okoliczni mieszkańcy wnioskowali od wielu lat. W rejonie skrzyżowania z ulicą Folwarczną i Pod Harendą, a w szczególności w miejscu ostrego łuku, znajdującego się w pobliżu tego skrzyżowania, dochodziło do szeregu wypadków i niebezpiecznych sytuacji drogowych. Dodatkowo, nadmierna prędkość rozwijana przez kierowców powodowała znaczące uciążliwości dla okolicznych mieszkańców, takie jak nagłe hamowanie pojazdów czy szum szybko przejeżdżających samochodów.

Według statystyk policyjnych, w obrębie ulicy Zdrojowej, w przeciągu ostatnich 6 lat odnotowano aż 30 kolizji, a co należy zaznaczyć, są to jedynie zdarzenia, o których poinformowano służby mundurowe. Najgorzej w statystykach wypadły lata 2018 i 2021 – wówczas w każdym roku doszło do 7 kolizji. Równie niebezpieczne okazały się lata 2020 i 2023, kiedy to policja odnotowała po 5 zdarzeń. Z kolei w 2019 i 2022 roku były to odpowiednio 4 i 2 kolizje.

Dotychczasowa organizacja ruchu w tym miejscu, polegająca na ograniczeniu prędkości do 40 km/h, nie przynosiła wystarczających rezultatów. Montaż radarowego wyświetlacza prędkości, mającego na celu uświadomienie kierowcom prędkości z jaką się poruszają oraz informacji o konsekwencjach w postaci grożących im za jej przekroczenie punktów karnych, również nie odniósł oczekiwanego rezultatu. Szereg kierowców nadal poruszało się ze znaczną prędkością, nierzadko doprowadzając do ryzykownych sytuacji drogowych.

Od 2019 roku do wójta gminy Jaworze i do Rady Gminy kierowane były wnioski i petycje od mieszkańców, wskazujące na potrzebę unormowania tej niebezpiecznej sytuacji. Skupiały się one przede wszystkim na montażu progów zwalniających oraz dodatkowych odcinków barier energochłonnych. Niedługo po wpłynięciu pierwszych pism, na wniosek wójta gminy Jaworze (w uzgodnieniu z przewodniczącym Rady Gminy Jaworze), zwołano posiedzenie Komisji Rozwoju Lokalnego Rady Gminy Jaworze poświęcone kwestiom związanym ze stanem bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszej miejscowości. W wyniku prac Komisji 8 października 2019 roku podjęto uchwałę „w sprawie podjęcia działań zmierzających do wzmożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego na terenie gminy Jaworze”. Oprócz szeregu działań informacyjno-edukacyjnych i nadzorczych zaproponowanych przez to kolegium, przedstawiono propozycje rozbudowy infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego. Komisja proponowała w miejscach szczególnie newralgicznych m.in. zastosowanie rozwiązań związanych z montażem skrzyżowań z wyniesioną powierzchnią oraz wyniesionych przejść dla pieszych. Równocześnie, Komisja nie zalecała montażu progów zwalniających, w związku z tym, że tego typu rozwiązania „nie zawsze spełniają swoje przeznaczenie zgodnie z celem ich posadowienia”, doprecyzowując, że przyczyniają się one m.in. do powstawania nadmiernego hałasu i wibracji, powstawania uciążliwości i zagrożeń dla rowerzystów i innych kierujących pojazdami jednośladowymi czy problemów z odśnieżaniem i odwodnieniem drogi. W przeciągu ostatnich lat, większość progów zwalniających na terenie gminy Jaworze została zlikwidowana. W najbardziej newralgicznych miejscach staramy się wprowadzać różnego rodzaju kompleksowe i dostosowane do lokalnych uwarunkowań rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Znaczącą niedogodnością, wskazywaną we wnioskach od mieszkańców był także brak przejścia dla pieszych w tym rejonie. Lokalizacja dwóch przystanków autobusowych, sąsiedztwo popularnego traktu rowerowego i spacerowego oraz budynków użyteczności publicznej (Urzędu Gminy i banku) skutkowało wzmożonym ruchem pieszych i rowerzystów. Brak przejścia dla pieszych, w połączeniu z nieodpowiedzialnymi zachowaniami kierowców zagrażał bezpieczeństwu tych najmniej chronionych uczestników ruchu.

W wyniku starań władz gminy Jaworze, w oparciu o wnioski i petycje mieszkańców, Zarząd Dróg Powiatowych przystąpił do prac koncepcyjnych i projektowych związanych ze zwiększeniem bezpieczeństwa na tej drodze. W trakcie wizji lokalnej przeprowadzonej w 2021 roku, przy udziale radnych gminnych i powiatowych, planowane rozwiązania zostały omówione i następnie skonsultowane m.in. z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bielsku-Białej oraz Urzędem Gminy Jaworze. W wyniku przeprowadzonej wizji sprawdzono możliwości wprowadzenia środków uspokojenia ruchu oraz elementów bezpieczeństwa, o które wnioskowali mieszkańcy tego rejonu. Stwierdzono wówczas m.in., że „zastosowanie wyniesionej tarczy skrzyżowania na skrzyżowaniu z ul. Pod Harendą mogłoby się przyczynić do zwolnienia ruchu przed łukiem drogi oraz poprawić bezpieczeństwo pieszych poruszających się w obrębie skrzyżowania”. Pojawiające się w pismach od mieszkańców postulaty ustawienia dodatkowych barier energochłonnych na łuku drogi oraz zastosowanie progów wyspowych nie zostały uwzględnione ze względów technicznych i funkcjonalnych.

Po opracowaniu projektów, Zarząd Dróg Powiatowych w listopadzie 2023 roku przystąpił do realizacji oczekiwanego przez mieszkańców zadania. Inwestycja polegała na przebudowie skrzyżowania ulic Zdrojowej, Pod Harendą i Folwarcznej. W tym miejscu zastosowano wyniesioną tarczę skrzyżowania z nawierzchnią z betonowej kostki brukowej. Na tym fragmencie ulicy Zdrojowej wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h. Dodatkowo, na wysokości przystanku autobusowego w stronę centrum Jaworza, powstało nowe – wnioskowane przez mieszkańców – przejście dla pieszych przez ul. Zdrojową oraz na odcinku 50 metrów wykonany został nowy fragment chodnika (po zachodniej stronie drogi, pomiędzy ulicami Folwarczną a Nadbrzeżną).

Jeszcze przed końcem 2023 roku inwestycję oddano do użytku.

Zdaję sobie sprawę, że wyniesione skrzyżowanie wymaga zmiany przyzwyczajeń niektórych kierowców i odpowiedniego zwolnienia pojazdu, ale wierzę, że już niedługo automatyczne zwalnianie na tym obszarze stanie się dla wszystkich zupełnie naturalne. Mam szczerą nadzieję, że nowa inwestycja pozytywnie wpłynęła na codzienne życie mieszkańców Jaworza i sprawia, że przemieszczanie się po ulicy Zdrojowej będzie teraz spokojniejsze i bezpieczniejsze dla każdego uczestnika ruchu – podsumowuje Anna Skotnicka-Nędzka, pełniąca funkcję wójta gminy Jaworze.