11 września 2023

Informacja o nowych zasadach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz o nowym świadczeniu – wspierającym

Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429) zakłada przebudowę od 1 stycznia 2024 r. dotychczasowego systemu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów poprzez: - wprowadzenie do systemu prawnego nowego świadczenia - świadczenia wspierającego kierowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością w wieku od ukończenia 18 r. życia, - zmiany w warunkach przyznawania funkcjonującego obecnie świadczenia pielęgnacyjnego, - likwidację specjalnego zasiłku opiekuńczego. Świadczenie wspierające Ww. ustawa o świadczeniu wspierającym (w skrócie u.ś.w.), wprowadza nowy rodzaj świadczenia, tj. świadczenie wspierające, które będzie skierowane bezpośrednio do osób z niepełnosprawnościami. Uprawnionymi do świadczenia wspierającego będą osoby z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia, które uzyskają decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia - na poziomie od 70 pkt do 100 pkt.Poziom potrzeby wsparcia będzie ustalany w formie decyzji przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, natomiast przyznawania i wypłacanie, na podstawie ww. decyzji o poziomie potrzeby wsparcia, świadczenie wspierające będzie, na wniosek osoby z niepełnosprawnościami lub jej przedstawiciela, zadaniem Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa o świadczeniu wspierającym wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. z pewnymi wyjątkami: od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 87 do 100 pkt, od 1 stycznia 2025 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 78 do 86 pkt, od 1 stycznia 2026 r. - świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 70 do 77 pkt. Uwaga: wyjątkiem od tak określonego ustawą harmonogramu wejścia w życie ustawy jest art. 64 ustawy, zgodnie z którym osoba wymagająca opieki: na którą przyznano na podstawie przepisów dotychczasowych prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, albo zasiłku dla opiekuna,  na którą przyznano prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowego, obowiązującego od 1 stycznia 2024r. brzmienia ustawy o świadczeniach rodzinnych – będzie mogła otrzymać świadczenie wspierające od dnia 1 stycznia 2024 r., także w przypadku, gdy w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, potrzebę tę określono na poziomie niższym niż 87 punktów w skali potrzeby wsparcia. Świadczenie wspierające będzie przysługiwało, w zależności od poziomu potrzeby wsparcia, w wysokości od 40% wysokości renty socjalnej do maksymalnej wysokości - 220% renty socjalnej (będzie to kwota netto czyli bez potrącań na podatek dochodowy czy ubezpieczenie zdrowotne). Co do zasady świadczenie wspierające będzie przyznawane nie wcześniej niż od dnia ustalenia przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności dla danej osoby poziomupotrzeby wsparcia - w przypadku wniosków o wydanie decyzji w tej sprawie złożonych w roku 2024, wojewódzkie zespoły orzekające będą ustalać poziom potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku (a nie, jak w docelowym rozwiązaniu, od dnia posiedzenia zespołu). Takie rozwiązanie zapewni w początkowym okresie obowiązywania ustawy możliwość otrzymania przez osoby z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego za cały okres oczekiwania na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (art. 65 ust. 3 u.ś.w.). Pakiet osłonowy Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła również także szereg regulacji o charakterze osłonowym dla tych opiekunów osób niepełnosprawnych, którzy zaprzestaną pobierać świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna w związku z wyborem przez osobę z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego. Obejmują one: - opłacanie ze środków budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne za opiekuna osoby z niepełnosprawnością, która pobierać będzie świadczenie wspierające – warunkiem jest wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; co istotne ww. ubezpieczeniami będą mogli być objęci również ci opiekunowie, którzy wcześniej nie pobierali powyższych świadczeń opiekuńczych warunkiem jest jednak wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami otrzymującą świadczenie wspierające oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; (objęcie ww. ubezpieczeniami będzie realizowane przez ZUS, na wniosek opiekuna składany do ZUS), - możliwość uzyskania przez opiekuna zasiłku dla bezrobotnych, a także świadczenia przedemerytalnego. Ponadto planowane jest również uruchomienie programu aktywizacji zawodowej dla opiekunów, którzy pobierali ww. świadczenia opiekuńcze. Zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła (w art. 43) również istotne zmiany wustawie o świadczeniach rodzinnych w zakresie świadczeń opiekuńczych: specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia pielęgnacyjnego. specjalny zasiłek opiekuńczy Z dniem wejścia w życie ustawy o świadczeniu wspierającym czyli 1 stycznia 2024 r. zostaje uchylony art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych regulujący zasady przysługiwania specjalnego zasiłku opiekuńczego. Oznacza to, że od tej daty specjalny zasiłek opiekuńczy nie będzie już przyznawany. Jedynie, na podstawie przepisów przejściowych, zasiłek ten będzie mógł być przyznawany także po 31 grudnia 2023 r. w pewnych przypadkach na zasadzie zachowania praw nabytych. Szczegółowe informacje dotyczące przepisów przejściowych regulujących te kwestię opisane zostały w punkcie 3 niniejszej informacji. świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego obowiązujące od 1 stycznia 2024 r. – w tym nowe brzmienie art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych: świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać wyłącznie osobom sprawującym opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia (art. 17 ust. 1), uchylenie warunku rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej - oznacza to, że osoby sprawujące opiekę nie będą musiały rezygnować z aktywności zawodowej aby otrzymać świadczenie pielęgnacyjne, w konsekwencji uchylenia warunku rezygnacji/niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej uchylono również art. 17b ustawy o świadczeniach rodzinnych, czyli przepis uzależniający przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego rolnikom, małżonkom rolników lub domownikom od warunku zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym. W związku z tym, uchylono również w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników przepisy dotyczące opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za te osoby (składki do KRUS na dotychczasowych zasadach będą przez organy właściwe opłacane tylko w przypadku osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy i zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów dotychczasowych –art. 63. ust. 15 u.ś.w.), uchylenie art. 17 ust. 1a, czyli przepisu, który wskazywał kolejność osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego, uchylenie art. 17 ust. 1b, czyli przepisu warunkującego przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego od daty powstania niepełnosprawności, uchylenie negatywnej przesłanki uniemożliwiającej przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jeśli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do własnej emerytury, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia, uchylenie art. 27 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ograniczającego zbiegi wymienionych w tym przepisie świadczeń rodzinnych. Zmianie uległ również katalog osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie pielęgnacyjne od 1 stycznia 2024r. będzie przysługiwać: matce albo ojcu, innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom, opiekunowi faktycznemu dziecka, rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, – jeżeli sprawują opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Ponadto nowe regulacje dotyczące świadczenia pielęgnacyjnego przewidują, że w przypadku gdy opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jedną osobą niepełnosprawną w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniu niepełnosprawności, to wysokość świadczenia pielęgnacyjnego, podwyższa się po 100% na drugą i każdą kolejną osobę, nad którą sprawowana jest opieka (uwaga: dotyczy to osób-opiekunów: wymienionych w art. 17 ust. 1-3, osób będących rodziną zastępczą oraz osób prowadzących rodzinny dom dziecka). Uwaga: opisane wyżej, nowe warunki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2024 r. nie dotyczą osób, które, na zasadzie zachowania praw nabytych, będą pobierać to świadczenie na podstawie przepisów dotychczasowych (w oparciu o przepis przejściowy - art. 63 u.ś.w.). Ponadto nowym przepisem, który zacznie również obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. jest art. 17 ust. 4a, zgodnie z którym, w przypadku śmierci osoby wymagającej opieki, osoba sprawująca opiekę zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki. Analogiczna regulacja obowiązująca od 1 stycznia 2024 dotyczyć również będzie osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów dotychczasowych oraz osób pobierających zasiłek dla opiekuna i została ona uregulowana w art. 63 ust. 12 u.ś.w. (dotyczyć będzie jednak tylko przypadków gdy śmierć osoby wymagającej opieki nastąpiła po 31 grudnia 2023 r.). Przepisy przejściowe Wprowadzając istotne zmiany w warunkach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz uchylając specjalny zasiłek opiekuńczy, ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadza jednocześnie przepisy mające na celu pełną ochronę praw nabytych osób, które nabyły bądź nabędą na starych, obowiązujących przed wejściem w życie ustawy, tj. do 31 grudnia 2023 r. przepisach, prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego. Osoby te będą mogły w dalszym ciągu pobierać wymienione świadczenia zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Prawo do pobierania tych świadczeń na zasadach dotychczasowych zostało uregulowane w art. 63 u.ś.w. Przepis ten przewidują, że: w sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 63 ust. 1 u.ś.w.), osoby, którym przed 1 stycznia 2024 r., albo nawet po tej dacie, ale, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., przyznane zostało co najmniej do dnia 31 grudnia 2023 r. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, zachowują, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., prawo do tych świadczeń nie dłużej jednak niż do końca okresu, na który prawo zostało przyznane (art. 63 ust. 2 u.ś.w.), ww. osoby, zachowują prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., również w przypadku, gdy osobie nad którą sprawują opiekę zostało wydane nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie o niepełnosprawności. Warunkiem zachowania prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w tym przypadku będzie złożenie wniosku o nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin ważności dotychczasowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia o niepełnosprawności, a następnie złożenie wniosku o ustalenie prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w terminie 3 miesięcy, licząc od wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności (art. 63 ust. 3 ustawy), prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach dotychczasowych przysługiwać będzie ww. osobom wymienionym w art. 63 ust. 1-2 u.ś.w. również po upływie okresu zasiłkowego na który prawo zostało przyznane (czyli także na kolejne okresy zasiłkowe) pod warunkiem, że wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na nowy okres zasiłkowy zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym zakończył się dotychczasowy okres zasiłkowy (art. 63 ust. 4 u.ś.w.). Opracowano na podstawie materiałów Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej – Departament Polityki Rodzinnej

05 września 2023

Policja: plan działań priorytetowych

Komisariat Policji w Jasienicy uprzejmie informuje, że w związku z zarządzeniem nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 czerwca 2016 roku w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika, dzielnicowych /Dz. Urz. KGP.2016.26/, został sporządzony plan działań priorytetowych dla Gminy Jaworze, obejmujący następujące zagrożenia: 1.    Rejon dzielnicowego nr 0601 (Jaworze) — st. sierż. Daniel Dzida — tel. 727032546 •    wyeliminowanie zjawiska — Podniesienie świadomości mieszkańców odnośnie mechanizmów działania sprawców cyberataków, związanym z tym zagrożeniom oraz postępowaniem w przypadku próby wyłudzenia danych, poprzez organizację spotkań ze społeczeństwem w ramach pogadanek oraz prelekcji. Plan priorytetowy będzie realizowany w okresie od 1 sierpnia 2023 roku do dnia 31 stycznia 2024r. Zgodnie z przyjętymi założeniami dzielnicowi realizują czynności w celu poprawy sytuacji w poszczególnych rejonach min. poprzez prewencyjne oddziaływanie na główne problemy wskazywane przez samych mieszkańców.

05 września 2023

III etap konsultacji społecznych Planu Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040+

Zapraszamy do udziału w III etapie konsultacji społecznych Planu Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040+ wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Zapoznaj się z projektem dokumentu https://bip.aglomeracjabeskidzka.eu/ogloszenia-komunikaty/konsultacje Wnioski i uwagi do projektu można składać od 21 sierpnia do 10 września 2023 r. pod adresem e-mail:  Wszystkie spotkania konsultacyjne odbędą się nie tylko stacjonarnie, ale również online.Udział w spotkaniu online – wymaga obowiązkowej rejestracji. Link do rejestracji

31 sierpnia 2023

Lepsza współpraca mikroinstalacji z siecią. Nowe działania TAURON Dystrybucji

Odwrócenie przepływu energii, szczególnie w słoneczne dni powiązane z brakiem autokonsumpcji po stronie wytwórcy, skutkuje problemami napięciowymi, które wpływają na znaczny wzrost reklamacji klientów. Klienci zgłaszają, że w słoneczne dni często wyłącza się ich falownik. Dlatego TAURON Dystrybucja prowadzi w ostatnich latach działania inwestycyjne i eksploatacyjne poprawiające współprace mikroinstalacji z siecią elektroenergetyczną. Spółka monitoruje na bieżąco parametry jakościowe energii elektrycznej oraz stopień obciążenia poszczególnych elementów sieci, a także podejmuje działania inwestycyjne i eksploatacyjne. Obecnie firma inicjuje również działania formalne i kontrolne dotyczące niepoprawnych przyłączeń.Ich celem jest to, by mikroinstalacje o zawyżonych parametrach lub generujące energię niezgodnie z umową nie powodowały wyłączeń falowników u pozostałych prosumentów. Istotną przyczyną takiej sytuacji jest fakt, że energia produkowana przez prosumentów nie jest zużywana na potrzeby własne. - Z naszych opracowań wynika, że autokonsumpcja energii wynosi około 20 proc. Pozostała część wyprodukowanej energii jest wprowadzana do sieci, co powoduje wzrost napięcia powyżej dopuszczalnych norm (dla napięcia 230V wartość w przedziale 207V – 253V, a dla napięcia 400V wartość w przedziale 360V – 440V.), a w konsekwencji wyłączenie się falownika. Takie działanie mikroinstalacji jest prawidłowe, ponieważ chroni urządzenia przed uszkodzeniami na skutek zbyt wysokiego napięcia w sieci – wyjaśnia Ewa Groń, rzecznik prasowa TAURON Dystrybucji. Reklamacje, które wpływają do spółki od klientów wskazują, że niektórzy klienci zmieniają ustawienia trybu pracy falownika, aby móc generować więcej energii. Takie działanie jest niezgodne z prawem i stwarza zagrożenie dla wszystkich mikroinstalacji pracujących w okolicy oraz urządzeń wszystkich osób zasilanych z danego obwodu. - Analizując reklamacje dotyczące wyłączeń spowodowanych zbyt wysokim napięciem, zauważamy, że inne mikroinstalacje zlokalizowane w sąsiedztwie zgłaszającego mają niepoprawne ustawienia inwertera. Powoduje to podbijanie napięcia w sieci. Innymi słowy, twój sąsiad podbija napięcie – ty nie generujesz energii – wyjaśnia Ewa Groń. Biorąc pod uwagę tylko obszar gliwicki, TAURON Dystrybucja wykrył ponad 1 500 niepoprawnych nastaw falowników i 1 600 przypadków przekroczeń mocy zainstalowanej. - Zidentyfikowaliśmy na przykład klienta, którego moc mikroinstalacji miała wynosić 48 kW, a wprowadzał do sieci 10 razy więcej energii. To sugeruje10-krotnie większe źródło niż zostało zgłoszone do spółki – tłumaczy Ewa Groń. Bezpieczne mikroinstalacje Aby wyeliminować przypadki działań niezgodnych z prawem, stosowanych przez właścicieli mikroinstalacji, TAURON Dystrybucja podjął decyzję o rozpoczęciu kontroli mikroinstalacji. - Sprawdzamy poprawność montowanych mikroinstalacji przyłączonych do naszej sieci pod trzema względami: przekroczeń mocy zainstalowanej, przekroczeń napięcia przy równoczesnym generowaniu energii elektrycznej oraz wprowadzania energii do sieci bez zawartej umowy – tłumaczy Ewa Groń. Obecnie w oparciu o posiadane dane pomiarowe do właścicieli mikroinstalacji wysyłane są pisma z informacją o wykrytych nieprawidłowościach oraz sposobie ich wyeliminowania. W przypadkach, gdy zamontowana mikroinstalacji jest niezgodna z przepisami prawa oraz zawartą umową, która określa zasady wprowadzania energii do sieci z mikroinstalacji - podawane są ścieżki formalnego uregulowania tej sytuacji. Jeśli klienci nie zareagują na otrzymane wezwanie następnym krokiem jest przeprowadzenie fizycznej kontroli mikroinstalacji u klienta. Po potwierdzeniu nieprawidłowości takie przypadki zostaną skierowana do Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Działania te uzupełniają szereg działań technicznych - inwestycyjnych i serwisowych, które TAURON Dystrybucja prowadzi w celu poprawy sprawności i elastyczność sieci. Podejmowane są działania eksploatacyjne polegające m.in. na regulacji napięcia w stacjach transformatorowych oraz ogólnej poprawie stanu technicznego połączeń prądowych w sieci. Kompleksowe dostosowanie sieci do współpracy z OZE wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych oraz realizacji szeregu działań technicznych poprawiających sprawność i elastyczność sieci. Proces ten jest rozłożony na najbliższe lata. Spółka przyłączyła do swojej sieci już ponad 400 tys. mikroinstalacji.

25 sierpnia 2023

Wybory do Izby Rolniczej - wyłożenie spisu osób uprawnionych do udziału w głosowaniu

W związku z wyborami do Izb Rolniczych, które odbędą się 24 września 2023 r., Urząd Gminy Jaworze przygotował spis osób uprawnionych do udziału w głosowaniu, celem umożliwienia członkom izby rolniczej sprawdzenia, czy zostali w nim ujęci. Ww. spis został wyłożony do wglądu w tutejszym urzędzie, w pokoju 202 (II piętro). Z przedmiotowym spisem można się zapoznać w dniach od 25 sierpnia do 31 sierpnia 2023 r. w godzinach pracy urzędu.

25 sierpnia 2023

Kalendarz polowań zbiorowych w sezonie łowieckim 2023/2024

Koło Łowieckie „HUBERTUS” w Międzyrzeczu Kalendarz polowań zbiorowych w sezonie łowieckim 2023/2024 Ptactwo wodne Polowanie zbiorowe Zarząd zastrzega sobie prawo zmian w kalendarzu polowań w zakresie terminu jak i terenu polowania L.p. Data Miejsce zbiórki Godzina rozpoczęcia Godzina zakończenia Teren polowania Gatunek Zwierzyny Prowadzący polowanie Uwagi Dzikie kaczki Dzikie gęsi Łyski Grzywacze Polowanie zbiorowe 1. 16.09.2023 r. Sobota Prochownia Międzyrzecze Górne 6:30 11:00 Stawy „Kotasówka” Międzyrzecze Górne/Rudzica (Gmina Jasienica) X X X X kol. Krzysztof Niewdana

10 sierpnia 2023

Podczas prac włącz ostrożność - Tauron

Lato to czas intensywnych prac szczególnie w branży rolnej i budowalnej. Za wiele awarii i uszkodzeń sieci odpowiedzialność ponoszą nieprawidłowo prowadzone prace. TAURON Dystrybucja przypomina – włącz ostrożność! Uszkodzenia infrastruktury energetycznej spowodowane nieuwagą lub brakiem ostrożności pracowników, mogą być przyczyną pożarów, porażeń, a nawet śmierci. Skutkami uszkodzeń linii energetycznych podczas prac budowalnych lub rolnych są pożary, porażenia prądem, najczęściej kończące się poparzeniami, uszkodzeniami ciała a nawet śmiercią. Zdarzenia takie dotyczą codziennych sytuacji - remontów dachów, prac na wysokościach przy elewacjach lub zetknięcia z liniami energetycznymi maszyn rolniczych lub aut o dużych gabarytach. TAURON Dystrybucja przypomina, jak zachować bezpieczeństwo podczas prac w pobliżu sieci energetycznej. - Kampania „Bezpieczniki TAURONA” prowadzona jest od lat, a edukacyjny przekaz kierujemy do bardzo szerokiego grona adresatów. Zaczynamy od dzieci i młodzieży bawiących się w pobliżu obiektów energetycznych, poprzez zwolenników aktywnego spędzania wolnego czasu, jak na przykład wędkarzy czy lotniarzy, na pracownikach branży budowalnej i rolnikach kończąc. Prace rolne w lecie powodują uszkodzenia sieci, a w konsekwencji groźne wypadki, w których poszkodowani bywają ludzie i zwierzęta – mówi Ewa Groń rzecznik prasowy TAURON Dystrybucja. Zanim maszyna wyjedzie w teren Nowoczesne maszyny rolnicze mają coraz większe gabaryty, dlatego istotna jest znajomość ich maksymalnej wysokości i zasięgu. Koniecznie zanim maszyna wyjedzie w teren, przez który przebiegają linie energetyczne, należy upewnić się, że jej maksymalna wysokość nie powoduje zagrożenia dla operatora sprzętu. Jeśli w zasięgu maszyny znajdują się linie energetyczne, należy ocenić wysokość zawieszenia przewodów i możliwość bezpiecznego przejazdu pod nimi. Wszelkie wzniesienia terenu mogą zmniejszać tę odległość. Bezpiecznie pod przewodami mogą przemieszczać się maszyny z osłoną dla obsługi o wysokości do 4,2 m. Nowoczesny sprzęt bywa jednak wyższy, a wiele maszyn jest wyposażonych w radia i systemy łączności z antenami wystającymi z kabiny, które mogą zawadzić o przewód lub nadmiernie się do niego zbliżyć, co również może skutkować porażeniem. Patrz w górę! Trzeba też pamiętać, że zwis przewodów elektroenergetycznych rośnie pod wpływem wysokiej temperatury. - Przypominamy wszystkim rolnikom i budowlańcom: patrz w górę, nie tylko przed siebie. Operatorzy koparek, ładowarek, żurawi, wywrotek, a także maszyn rolniczych powinni zachować szczególną ostrożność podczas prac w pobliżu linii elektroenergetycznych – przypomina Ewa Groń, rzecznik prasowy TAURON Dystrybucji. Do śmiertelnych wypadków dochodzi najczęściej w wyniku zetknięcia elementów maszyn z liniami wysokiego i średniego napięcia. Dlatego tak ważne jest, aby nie sytuować stanowisk pracy, składowisk materiałów, a także maszyn i urządzeń budowlanych bezpośrednio podliniami elektroenergetycznymi lub w bliskiej odległości od tych linii. Prawidłowe zaplanowanie pracy zapewni bezpieczeństwo bezpośrednio na każdym stanowisku pracy i będzie uzupełnieniem działań prowadzonych przez spółkę. Wszystkie linie TAURONA są projektowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Parametry pracy sieci są na bieżąco monitorowane przez służby serwisowe, tak by zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość dostaw energii elektrycznej. - Prowadzimy działania, które zapewniają odpowiednią wysokość zawieszenia przewodów w różnych temperaturach. Stosujemy przewody o większej wytrzymałości na rozciąganie, wykonujemy też regulacje zwisów przewodów – tłumaczy Bartłomiej Mruk z Biura Utrzymania Sieci. - Na bieżąco monitorujemy temperaturę przewodów i warunki pogodowe. Szczególne zastosowanie odgrywa tutaj System DOL, czyli stacji pogodowych zainstalowanych na wybranych słupach linii napowietrznych wysokiego napięcia. Każdego roku wykonujemy także oględziny linii energetycznych napowietrznych średniego i wysokiego napięcia w technologii oblotów helikopterami. Każdego, kto zauważy niepokojące obniżenie przewodów, prosimy o niezwłocznie przekazanie takiej informacji do Pogotowia Energetycznego na numer 991.

07 sierpnia 2023

Wzmożony ruch pojazdów wojskowych i statków powietrznych na terytorium Polski

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych informuje o wzmożonym ruchu pojazdów wojskowych i statków powietrznych na terytorium Polski, które związane są z przygotowaniami do Wielkiej Defilady pod hasłem Silna Biało-Czerwona, która odbędzie się na Wisłostradzie w Warszawie, w związku ze Świętem Wojska Polskiego. Od 4 do 6 sierpnia 2023 r. na drogach niemal całej Polski, będzie odbywał się ruch kolumn pojazdów wojskowych. Pojazdy wojskowe będzie można spotkać na autostradach, drogach ekspresowych oraz drogach krajowych. Równocześnie informujemy, że 7 sierpnia br., w godzinach 8.00-12.00, nad Polską będzie można zaobserwować także wzmożony ruch statków powietrznych, które będą przemieszczać się na zgrupowania do parady lotniczej. W dniach 8-13 sierpnia br. piloci będą także realizować loty treningowe. Pojazdy najczęściej poruszać się będą w godzinach nocnych, aby ich przejazd w jak najmniejszym stopniu powodował utrudnienia w ruchu. Jednak niektóre przejazdy będą odbywać się w ciągu dnia, a nawet w godzinach szczytu natężenia ruchu. Będą one eskortowane i zabezpieczone przez Żandarmerię Wojskową i pododdziały regulacji ruchu Wojska Polskiego we współpracy z Policją. Przegrupowania zostały skoordynowane z właściwymi władzami, w tym lokalnymi. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności. Nie należy wjeżdżać pomiędzy pojazdy wojskowe jadące w kolumnie. Prosimy również aby nie publikować informacji i zdjęć obrazujących ruchy wojsk i ich lokalizację, dat i godzin przejazdów kolumn wojskowych danych dotyczących wylotów i lądowań wojskowych statków powietrznych.

01 sierpnia 2023

KRUS informuje o nowym adresie strony internetowej

Od 1 sierpnia 2023 r. strona internetowa KRUS dostępna na platformie GOV.PL Od 1 sierpnia portal KRUS dołącza do rządowej platformy gov.pl. Strona internetowa Kasy dostępna będzie pod adresem www.gov.pl/krus. Na nowej witrynie internetowej rolnicy znajdą wszystkie dotychczasowe informacje z zakresu zabezpieczenia społecznego rolników. Dzięki stronie Kasy na platformie gov.pl rolnicy będą mieli dostęp do jednolitych i ustandaryzowanych informacji oraz e-usług w jednym miejscu. Tak jak dotychczas w serwisie Kasy dostępne będą informacje z zakresu m.in. ubezpieczenia społecznego rolników, świadczeń, prewencji wypadkowej, rehabilitacji leczniczej, czy orzecznictwa lekarskiego. Rolnicy pobiorą wszystkie niezbędne wnioski i formularze.  Wraz z uruchomieniem portalu www.gov.pl/krus strona internetowa KRUS pod dotychczasowym adresem - www.krus.gov.pl - przestanie być dostępna.

31 lipca 2023

1.08.2023: test syren alarmowych

1 sierpnia 2023r. o godzinie 17:00 zostanie uruchomiony scentralizowany test systemu syren alarmowych. Aktywowanie syren alarmowych odbędzie się w ramach treningu, którego celem będzie weryfikacja skuteczności funkcjonowania systemu syren alarmowych i jednocześnie upamiętnienie obchodów 79. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Syreny, włączone w systemie treningowym, wyemitują akustyczny sygnał alarmowy – „odwołanie alarmu”, tj. dźwięk ciągły trwający 3 minuty.