01 grudnia 2023

1.12.2023 - ryzyko przekroczenia PM10

Na podstawie wyników pomiarów jakości powietrza oraz prognoz meteorologicznych, na poniższym obszarze, ze względu na pył zawieszony PM10, prognozowana jest zła jakość powietrza, szczególnie w godzinach porannych, wieczornych i nocnych. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: Prognozowane na dzień 01.12.2023 r. przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmują: powiat miasto Bielsko-Biała, powiat cieszyński, powiat miasto Częstochowa, powiat częstochowski, powiat lubliniecki, powiat kłobucki, powiat miasto Dąbrowa Górnicza, powiat będziński, powiat miasto Gliwice, powiat gliwicki, powiat tarnogórski, powiat pszczyński, powiat bielski, powiat miasto Katowice, powiat miasto Chorzów, powiat miasto Mysłowice, powiat miasto Siemianowice Śląskie, powiat raciborski, powiat miasto Sosnowiec, powiat miasto Jaworzno, powiat miasto Tychy, powiat bieruńsko-lędziński, powiat wodzisławski, powiat zawierciański, powiat myszkowski, powiat żywiecki. Wrażliwe grupy ludności osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób sercowo-naczyniowych (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa), osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc), osoby starsze, kobiety w ciąży oraz dzieci, osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy. Możliwe negatywne skutki dla zdrowia Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej, brak tchu, znużenie. Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej, nasilenie się objawów ataków astmy. Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych. Zalecane środki ostrożności Ogół ludności: - rozważ ograniczenie intensywnego wysiłku fizycznego na zewnątrz jeśli odczuwasz pieczenie w oczach, kaszel lub ból gardła, -ogranicz wietrzenie pomieszczeń, -unikaj działań zwiększających zanieczyszczenie powietrza, np. palenia w kominku. Wrażliwe grupy ludności: -ogranicz intensywny wysiłek fizyczny na zewnątrz, -nie zapominaj o normalnie przyjmowanych lekach, - osoby z astmą mogą częściej odczuwać objawy (duszność, kaszel, świsty) i potrzebować swoich leków częściej niż normalnie, -ogranicz wietrzenie pomieszczeń, -unikaj działań zwiększających zanieczyszczenie powietrza, np. palenia w kominku. W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest konsultacja z lekarzem. Zaleca się również: -zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym niepełnosprawnymi, -prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnych opiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrza oraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzyko narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń w tym pyłu zawieszonego, - bieżące śledzenie informacji o zanieczyszczeniu powietrza https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current

09 listopada 2023

Jak odpowiednio reagować na incydenty z udziałem wilków?

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska przedstawia zestaw podstawowych informacji dla samorządów, które pomogą zapobiegać incydentom z udziałem wilków lub w sposób właściwy na nie reagować. W ostatnim czasie odnotowujemy zwiększoną liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem wilków. Gatunek ten zwiększa swoją liczebność i zasięg, przez co coraz częściej dochodzi do bezpośredniej styczności wilków z ludźmi, również na terenach, na których zwierzęta te od dawna nie były widywane. Takie zdarzenia stają się często medialne, choć nie zawsze alarmujący ton doniesień jest adekwatny do stopnia zagrożenia. Najczęstsze sytuacje dotyczą wilków niewykazujących lęku przed człowiekiem, pojawiających się w pobliżu zabudowy i porywających psy. Przynajmniej część z tych wilków może być chora (np. na świerzb). W takich zdarzeniach mogą też uczestniczyć nie wilki, lecz hybrydy wilka z psem. Część sytuacji może być również powodowana przez wałęsające się, zdziczałe psy. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska przygotowała zestaw podstawowych informacji dla samorządów, które pomogą zapobiegać incydentom z udziałem wilków lub w sposób właściwy na nie reagować. 1. Za bezpieczeństwo mieszkańców odpowiada samorząd gminy – wynika to z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. To organy samorządowe zobowiązane są do monitorowania sytuacji, zbierania informacji o ewentualnym zagrożeniu i w razie jego wystąpienia do podejmowania odpowiednich czynności, w tym – jeśli zajdzie taka potrzeba – do występowania do Regionalnego lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (dalej, odpowiednio: rdoś lub GDOŚ), a na terenie parków narodowych do Ministra Klimatu i Środowiska, z wnioskami o zezwolenia na realizację czynności zakazanych w stosunku do wilka (lub innych zwierząt chronionych, które mogą być niebezpieczne, np. niedźwiedzia). 2. Organy ochrony przyrody analizują wnioski o realizację czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, w tym wilka, a następnie wydają w tym zakresie decyzje. Co do zasady regionalny dyrektor ochrony środowiska może wydać zezwolenie m.in. na płoszenie, umyślne chwytanie, przetrzymywanie czy transport wilka na terenie swojego województwa, a na eliminację na terenie całego kraju wnioski takie rozpatruje GDOŚ (z wyłączeniem parków narodowych, dla których decyzje wydaje Minister Klimatu i Środowiska). 3. Wniosek o zezwolenie może złożyć każdy – osoba fizyczna, podmioty typu izba rolnicza czy jednostka naukowa, a w kwestii bezpieczeństwa najwłaściwszym (choć nie wyłącznym) podmiotem do składania będzie przedstawiciel jednostki samorządu terytorialnego (wójt, burmistrz, prezydent, starosta itp.) z powodów, o których mowa w pkt. 1. Jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są z wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia. 4. W pierwszej kolejności należy rozważyć zastosowanie rozwiązań nieletalnych – płoszenia wilków, ewentualnie odłowu i zbadania czy nietypowe zachowanie wilka nie wynika np. z choroby lub częściowego oswojenia osobnika z człowiekiem. Dopiero jeśli działania te nie przynoszą pożądanego efektu, albo z powodów obiektywnych nie mogą zostać zastosowane, należy rozważyć wystąpienie do GDOŚ z wnioskiem o eliminację problematycznego osobnika. Aby pomóc wnioskodawcom w ocenie sytuacji i podjęciu właściwych działań w GDOŚ przygotowano „Procedurę postępowania w sytuacjach konfliktowych człowiek-wilk” dostępną do pobrania pod niniejszym tekstem. Procedura wskazuje jakie zachowanie jest dla wilka naturalne, a jakie powinno być sygnałem do podjęcia adekwatnych działań. 5. Należy pamiętać, że w sytuacjach nagłych, w których obiektywnie nie można przeprowadzić normalnego postępowania administracyjnego w formie pisemnej, istnieje możliwość uzyskania decyzji ustnych zarówno z rdoś, jak i z GDOŚ. Decyzje ustne mają taką samą rangę prawną jak pisemne, a w sytuacjach pilnych, w tym w sytuacji bezpośredniego zagrożenia, mogą być bardziej zasadne. Podstawową zasadą w administracji publicznej jest zasada pisemności. Decyzje ustne mogą więc być wydane w absolutnie wyjątkowych przypadkach. 6. Składane wnioski powinny być kompletne, tj. zawierać wszystkie informacje przewidziane art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, argumenty w nich zawarte muszą być konkretne, szczegółowe i należycie udokumentowane (np. w postaci notatek, zgłoszeń, zdjęć) i winny być przekazywane w sposób prawidłowy (przez epuap lub pocztą, a nie mailem) – ułatwi to i znacząco przyśpieszy prowadzone postępowania administracyjne w sprawie wydania zezwoleń. Formularze wniosków dostępne są na stronach rdoś i GDOŚ. 7. Warto opracować i wdrożyć w gminie narażonej na incydenty z udziałem zwierząt niebezpiecznych procedury na wypadek konieczności płoszenia drapieżników dostępnymi metodami tak aby w chwili pojawienia się zagrożenia móc je bezzwłocznie zastosować. Procedura ta musi uwzględniać lokalne uwarunkowania (przyrodnicze, społeczne, organizacyjne) i obejmować możliwe do zastosowania metody płoszenia, jak i podmioty, które mogłyby się ich podjąć. 8. Ustawa o ochronie przyrody przewiduje również sytuacje, które nie wymagają uzyskania indywidualnych zezwoleń w odniesieniu do zakazów chwytania, transportu, przetrzymywania oraz umyślnego przemieszczania z miejsc regularnego przebywania na inne miejsca – są to: a) chwytanie zwierząt rannych lub osłabionych w celu udzielenia im pomocy weterynaryjnej i przemieszczania do ośrodków rehabilitacji zwierząt (art. 52 ust. 2 pkt 4) – może dotyczyć wilków z objawami chorobowymi, jeśli powyższe działania są zasadne, b) chwytanie na terenach zabudowanych zabłąkanych zwierząt gatunków chronionych (w tym wilka) i przemieszczania ich do miejsc regularnego przebywania. Regionalny dyrektor ochrony środowiska może, zgodnie z art. 52 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, upoważnić określony podmiot do ww. chwytania zwierząt i przemieszczania ich do miejsc regularnego przebywania. Należy rozważyć złożenie takiego wniosku do rdoś przez gminę – może to ułatwić podejmowanie działań interwencyjnych bez konieczności oczekiwania na indywidualne zezwolenie. Tylko podmioty upoważnione przez rdoś są zwolnione z obowiązku uzyskiwania zezwolenia. 9. W celu unikania konfrontacji wilków z psami właściciele psów powinni zapewnić im odpowiednią opiekę i warunki, w których są trzymane. Należy przestrzegać obowiązujący zakaz puszczania psów bez możliwości ich kontroli i bez oznakowania umożliwiającego identyfikację właściciela lub opiekuna, a także zakaz puszczania psów luzem w lesie – niestety wiele sytuacji kończących się zagryzieniem psa przez wilki wynika z nieprzestrzegania przez obywateli tych przepisów. 10. Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt zapewnianie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gmin. Wyłapywanie zdziczałych psów zapobiega zarówno incydentom z ich udziałem, nierzadko przypisywanym wilkom, jak i hybrydyzacji wilka z psem, co stanowi zagrożenie nie tylko dla ludzi, ale także dla samego wilka jako gatunku. 11. Gminy i ich mieszkańcy powinni podejmować działania w celu zabezpieczenia pojemników na odpady przed dostępem zwierząt w obszarach, w których bytują wilki (i niedźwiedzie). Odpady spożywcze mogą się stać łatwym pokarmem dla dzikich zwierząt i zachęcać je do odwiedzania siedzib ludzkich. Kwestia ta dotyczy również odpadów pozostawianych przez turystów, np. na szlakach. Obowiązki gminy w tym zakresie wynikają z ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 12. Pożądane jest aby gminy monitorowały czy na ich terenie nie funkcjonują nęciska dla zwierząt drapieżnych (np. związane z ich fotografowaniem), jak również aby szybko i we właściwy sposób reagowały na tego typu sytuacje. 13. Należy bezwzględnie egzekwować zakaz zabierania ze środowiska dzikich zwierząt w celu ich przetrzymywania – w przypadku wilka, gdy szczeniak podrośnie, a właściciel przestaje sobie dawać z nim radę (jest to ciągle dzikie zwierzę), często uwalnia go. Taki osobnik nie ma już lęku przed człowiekiem, zwykle nie umie polować, nie jest częścią watahy i może być źródłem poważnych problemów. Przypadki łamania zakazów chwytania i przetrzymywania wilka winny być zgłaszane na policję. 14. Zarówno Generalna jak i Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska od kilku lat upowszechniają wiedzę nt. ekologii wilka czy sposobów zabezpieczania dobytku przez jego atakami. W 2018 r. na stronie internetowej GDOŚ i wszystkich rdoś w sierpniu br. pojawił się artykuł http://www.gdos.gov.pl/czy-taki-wilk-straszny-jak-go-maluja, gdzie przybliżono biologię tego gatunku, jego rolę w ekosystemie, a także etiologię konfliktów wilka z człowiekiem. Zachęcamy do zapoznania się z informacjami tam zawartymi oraz do ich rozpowszechniania wśród lokalnej społeczności. 15. Dodatkowo regionalne dyrekcje ochrony środowiska organizują spotkania dla władz gmin i ich mieszkańców, w których zdarzają się incydenty z udziałem wilków – będą one również kontynuowane w tym roku (z powodu epidemii w większości w formie online). Zachęcamy przedstawicieli gmin do udziału w nich jak również do bieżących kontaktów z pracownikami rdoś w celu osiągnięcia stabilnej koegzystencji człowieka i wilka. Więcej informacji w prezentacji GDOŚ.

08 listopada 2023

Konsultacje Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej

Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych projektu Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021-2027 (z perspektywą do roku 2030). Szczegóły na temat konsultacji znajdują się na stronie internetowej Stowarzyszenia  Aglomeracja Beskidzka: https://aglomeracjabeskidzka.eu/konsultacje-spoleczne/konsultacje-spoleczne-projektu-strategii-zintegrowanego-rozwoju Konsultacje społeczne prowadzone będą w dniach od 6 listopada 2023 r. do 1 grudnia 2023 r. W ramach konsultacji odbędą się trzy otwarte spotkania konsultacyjne: •   w dniu 15 listopada 2023 r. o godz. 11:00 w Starostwie Powiatowym w Żywcu, ul. Krasińskiego 13, 34-400 Żywiec •   w dniu 20 listopada 2023 r. o godz. 11:00 w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, ul. Rynek 1, 43-400 Cieszyn •   w dniu 1 grudnia 2023 r. o godz. 10:00 w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej, Plac Ratuszowy 1, 43-300 Bielsko-Biała Konsultacje zostaną przeprowadzone w formie składania opinii i uwag w formie papierowej i elektronicznej z wykorzystaniem wyłącznie formularza konsultacyjnego. Strategia opracowana została na podstawie przepisów prawa wspólnotowego i krajowego w zakresie polityki spójności UE na lata 2021-2027 (art. 29 rozporządzenia PE i Rady UE 2021/1060 z 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej oraz art. 34 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. z 2022, poz. 1079), stanowiąc fundament realizacji tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej. Aglomeracja Beskidzka obejmuje obszar tzw. subregionu południowego województwa śląskiego, tj. powiatów: bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego oraz miasto na prawach powiatu Bielsko-Biała. Spójność terytorialna, jest istotnym elementem polityki rozwoju UE wpływającym na zwiększenie konkurencyjności obszarów. Instrument ZIT jest narzędziem wspierającym wdrażanie strategii terytorialnych z wykorzystaniem możliwości finansowych, jakie dają nam Fundusze Europejskie. ZIT służą przede wszystkim wspieraniu rozwoju miast i obszarów z nimi funkcjonalnie powiązanych. Formuła ta umożliwia wyjście poza sztywne granice administracyjne samorządów, co przekłada się na większe oddziaływanie realizowanych wspólnie przedsięwzięć. Celem konsultacji jest zebranie uwag, poznanie opinii i propozycji zmian projektu Strategii od mieszkańców, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz pozostałych interesariuszy z terenu Aglomeracji Beskidzkiej w zakresie opracowywanego dokumentu. Projekt Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021-2027 (z perspektywą do roku 2030) zostaje wyłożony do publicznego wglądu w siedzibie Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „AGLOMERACJA BESKIDZKA w Bielsku-Białej przy ul. Cieszyńskiej 15, na stronie internetowej Stowarzyszenia oraz na stronach internetowych samorządów wchodzących w jego skład. Uwagi do projektu Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021-2027 (z perspektywą do roku 2030) można składać: papierowo za pomocą formularza uwag w następujący sposób: dostarczając do siedziby Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „AGLOMERACJA BESKIDZKA”, ul. Cieszyńska 15, 43-300 Bielsko-Biała przesyłając pocztą na adres siedziby Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „AGLOMERACJA BESKIDZKA”, ul. Cieszyńska 15, 43-300 Bielsko-Biała elektronicznie w następujący sposób: poprzez elektroniczny formularz konsultacji społecznych https://ankieta.deltapartner.org.pl/aglomeracjabeskidzka_konsultacje poprzez przesłanie podpisanego skanu formularza na adres e-mail: biuro@aglomeracjabeskidzka.eu Wyniki konsultacji wraz z uzasadnieniem będą zamieszczone na stronie internetowej Aglomeracji Beskidzkiej www.aglomeracjabeskidzka.eu oraz na stronach internetowych gmin i powiatów wchodzących w skład Aglomeracji Beskidzkiej w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji społecznych.

31 października 2023

Drzewa pod liniami energetycznymi – czy należy je sadzić i jak o nie dbać?

Prawidłowo zagospodarowany ogród upiększa otoczenie, chroni przed wiatrem i hałasem, zapewnia czyste powietrze, jest siedliskiem dla zwierząt i ptaków. Dobór roślinności jednak nie zawsze może być podyktowany wyłącznie naszymi upodobaniami. Jeśli na naszej działce znajduje się infrastruktura dostarczająca prąd, do sadzenia trzeba się odpowiednio przygotować. Dlaczego? Ponieważ blisko połowa wszystkich awarii elektroenergetycznych spowodowana jest przez połamane drzewa. Więc jeśli jesteś właścicielem drzew rosnących wysoko w pobliżu linii energetycznych, dla swojego bezpieczeństwa i dla dostaw energii elektrycznej bez awarii i przerw- musisz liczyć się z regularnym przycinaniem gałęzi. Mała świąteczna choinka, posadzona w naszym ogrodzie kiedyś dorośnie, a dwudziestoletni świerk, czy sosna sięgający przewodów elektrycznych to już realne zagrożenie. Zatem jak zadbać nie tylko o drzewa, ale i o swoje bezpieczeństwo? Przycinanie drzew pod liniami energetycznymi Drzewa rosnące w pobliżu linii energetycznej należy regularnie przycinać, by połamane gałęzie nie spowodowały awarii. Może się tak zdarzyć pod naporem ciężkiego, mokrego śniegu lub mocnego wiatru.  Zerwane przewody to nie tylko brak prądu, ale również zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi. Każdy przypadek zerwania przewodów należy zgłaszać do właściciela sieci na danym terenie (numer alarmowy 991). Na południu Polski jest to TAURON Dystrybucja S.A. www.tauron-dystrybucja.pl Aby uniknąć takich sytuacji: rób przegląd dużych, wieloletnich drzew co 2-3 lata. Ważne jest, by umieć rozpoznać, kiedy drzewa zagrażają bezpieczeństwu ludzi i budynków znajdujących się w ich pobliżu. Stan drzewa najlepiej ocenią specjaliści - dendrolodzy i arboryści. jeśli gałęzie już wrosły w przewody - nie przycinaj ich samodzielnie ponieważ grozi to porażeniem prądem, a nawet śmiercią. Zgłoś to energetykom, ponieważ przed przycinką konieczne będzie wyłączenie zasilania. Oni też w najbezpieczniejszy sposób poradzą sobie z przycinką gałęzi. Jeśli gałęzie drzew są jeszcze w bezpiecznej odległości od przewodów podczas przycinki pamiętaj o kilku podstawowych zasadach: podczas pojedynczej akcji cięcia nie usuwajmy więcej niż 15-20% masy liściowej. usuwajmy całe gałęzie, a jako pierwsze wybierajmy najgrubsze spośród tych, które należy usunąć na przestrzeni najbliższych lat. nie wycinajmy jednocześnie gałęzi wyrastających z pnia na tej samej wysokości ani bezpośrednio nad i pod gałęziami już wyciętymi. Sadzenie drzew pod liniami energetycznymi – czy i co sadzić? Bardzo ważny dla bezpieczeństwa ludzi i dostaw energii jest wybór odpowiednich gatunków drzew, które chcemy zasadzić w pobliżu słupów i linii energetycznych znajdujących się na naszej posesji. Powinien to być gatunek, który nie rośnie wysoko, jego gałęzie są delikatne i giętkie, a korona da się kształtować poprzez przycinanie. Przycinanie gałęzi drzew rosnących w pobliżu słupów i dbanie o drzewa i krzewy na swoim terenie, w tym te pod liniami energetycznymi, to obowiązek właściciela rośliny. Kilka przykładowych, polecanych gatunków bezpiecznych dla linii energetycznych to: jabłoń domowa, śliwa wiśniowa, bez czarny, różanecznik, tuje np. żywotnik zachodni. Pozostałe gatunki drzew polecane do sadzenia w pobliżu słupów i przewodów energetycznych znajdziesz w poradniku „Co sadzić, by nie przesadzić?”, który pobrać z tej strony. Publikacja została opracowana wspólnie przez energetyków i dendrologów i zawiera także porady dotyczące sadzenia oraz ciekawostki dendrologiczne. Odległości drzew od linii energetycznych Sadząc drzewa musimy pamiętać też o zachowaniu bezpiecznej odległości od linii i słupów energetycznych, która wynosi: minimum 2 metry w przypadku sadzenia drzew w pobliżu sieci niskiego napięcia minimum 5 metrów w przypadku sadzenia drzew w pobliżu sieci średniego napięcia. Takie odległości oraz dobór odpowiednich gatunków roślin spowoduje, że będziemy mogli cieszyć się roślinnością w ogrodzie, bez obaw o bezpieczeństwo swoje i zabudowań, oraz korzystać z energii elektrycznej bez zakłóceń i przerw awaryjnych.

20 października 2023

Informacja o chęci zakupu lasów oraz gruntów do zalesienia

PGL LP Nadleśnictwo Bielsko informuje o chęci zakupu lasów oraz gruntów przeznaczonych do zalesienia. Jesteśmy w szczególności zainteresowani nabyciem lasów bezpośrednio przylegających do gruntów w zarządzie Nadleśnictwa Bielsko, a także innych nieruchomości, na których możliwe jest prowadzenie racjonalnej gospodarki leśnej. Osoby rozważające sprzedaż lasu lub gruntu zapraszamy do kontaktu z Nadleśnictwem Bielsko pod nr telefonu +48 33 818 31 69, listownie (43-382 Bielsko-Biała, ul. Kopytko 13) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail: bielsko@katowice.lasy.gov.pl) oraz składania ofert. Nabywanie lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia odbywa się na zasadach określonych w art. 37 ustawy o lasach.

18 października 2023

Dotacje do wymiany pieców

Urząd Gminy Jaworze informuje, że do 23 listopada 2023 r., jest możliwość otrzymania dotacji do planowanej wymiany kotłów na paliwo stałe (węgiel, drewno) na kotły gazowe. Dodatkowe informacje dotyczące wysokości i zasad otrzymania dotacji oraz terminu wymiany kotła (w tym pobrać deklaracje udziału w programie) można uzyskać na stronie internetowej, w Urzędzie Gminy Jaworze w godzinach pracy urzędu, I piętro, pok. 111 lub telefonicznie pod nr telefonów 33 828 66 40 lub 33 828 66 49. Uwaga! Dotacja zostanie przyznana po podpisaniu umowy z Gminą Jaworze oraz spełnieniu warunków określonych w Regulaminie w sprawie zasad i trybu postępowania w sprawie udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie inwestycji z zakresu modernizacji źródeł ciepła. Właściciel budynku mieszkalnego może przystąpić do wymiany kotła dopiero po podpisaniu umowy z Gminą Jaworze. Warunkiem realizacji programu jest pozyskanie środków zewnętrznych przez Gminę Jaworze.

13 października 2023

Plany polowań

Plan polowań zbiorowych w sezonie łowieckim 2023/2024 – Koło Sokół Brenna ZO Bielsko-Biała L.p. Nazwa polowania Data Miejsce zbiórki Nr obwodu Prowadzący polowanie Organizator Zwierzyna do pozyskania 1. 190 22.10.2023 r. 8:00 – 16:00 Kaczmorka 190 Rudzicki Andrzej, Herzyk Paweł K. Ł. Sokół Zwierzyna gruba, drapieżniki 2. 29.10.2023 r. 8:00 – 16:00 Stawy Moskała Marek, Greń Łukasz Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki 3. 05.11.2023 r. 8:00 – 16:00 Skład na Siwicy Rudzicki Andrzej, Herzyk Paweł Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki 4. 19.11.2023 r. 8:00 – 16:00 Szlaban na Węgierski Greń Dominik Greń Dominik Daniel Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki 5. 10.12.2023 r. 8:00 – 16:00 Okrąglak Heller Adam, Kawik Paweł Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki 6. 24.12.2023 r. 8:00 – 12:00 Spalona most Madzia Piotr, Rudzicki Andrzej Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki 7. 07.01.2024 r. 8:00 – 16:00 U Socały Moskała Marek, Greń Łukasz Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki 8. 14.01.2024 r. 8:00 – 16:00 Spalona most Madzia Piotr, Rudzicki Andrzej Zwierzyna gruba, zwierzyna drobna, drapieżniki Informacja o planowanym terminie, w tym godzinie rozpoczęcia i zakończenia oraz miejscu polowań zbiorowych w sezonie łowieckim 2023/2024 – Koło Łowieckie „Bielsko” w Bielsku-Białej L.p. Nazwa polowania data zbiórka koniec Miejsce zbiórki Nr obwodu Teren polowania Prowadzący polowanie Zwierzyna do pozyskania 1. Hubertowskie 04.11.2023 r. 8:00 14:00 Pustki pod wiaduktem 189 Leśnictwo Jaworze Leśnictwo Grodziec Marek Kuczyński Dzik, zając, bażant, kaczka, drapieżniki 2. Listopadowe 18.11.2023 r. 7:00 14:00 Leśniczówka Jaworze Dzik, jeleń, sarna, zając, drapieżniki 3. Grudniowe 02.12.2023 r. 7:00 14:00 Leśniczówka Jaworze Dzik, jeleń, sarna, zając, drapieżniki 4. Wigilijne 23.12.2023 r. 8:00 16:00 Strzelnica Jaworze Dzik, zając, bażant, kaczka, drapieżniki 5. Styczniowe 13.01.2024 r. 7:00 14:00 Leśniczówka Jaworze Dzik, jeleń, sarna, zając, drapieżniki 6. Styczniowe – na koniec 27.01.2024 r. 7:00 14:00 Leśniczówka Jaworze Dzik, jeleń, drapieżniki Kalendarz polowań zbiorowych w sezonie łowieckim 2023/2024 - Koło Łowieckie „HUBERTUS” w Międzyrzeczu Polowania zimowe L.p. Data Miejsce zbiórki Godzina rozpoczęcia Godzina zakończenia Teren polowania Gatunek Zwierzyny* Prowadzący polowanie Uwagi 1. 03.11.2023 r. Polowanie Hubertowskie Świetlica Koła 9:30 15:30 Międzyrzecze Górne, Międzyrzecze Dolne, Rudzica Wg rocznego planu łowieckiego Zwierzyna drobna + dziki + drapieżniki kol. Krzysztof Niewdana Polowanie w obwodzie 178 2. 25.11.2023 r. Świetlica Koła 8:00 15:00 Jasienica, Międzyrzecze Górne Wg rocznego planu łowieckiego Zwierzyna drobna + dziki + drapieżniki kol. Krzysztof Niewdana 3. 09.12.2023 r. Świetlica Koła 8:00 15:00 Międzyrzecze Górne, Międzyrzecze Dolne, Landek Wg rocznego planu łowieckiego Zwierzyna drobna + dziki + drapieżniki kol. Krzysztof Niewdana 4. 23.12.2023 r. Polowanie Wigilijne Świetlica Koła 8:00 15:00 Międzyrzecze Górne Wg rocznego planu łowieckiego Zwierzyna drobna + dziki + drapieżniki kol. Grzegorz Henek 5. 13.01.2024 Świetlica Koła 8:00 15:00 Międzyrzecze Górne, Międzyrzecze Dolne, Rudzica Wg rocznego planu łowieckiego Zwierzyna drobna + dziki + drapieżniki kol. Krzysztof Niewdana 6. 27.01.2024 Świetlica Koła 8:00 15:00 Międzyrzecze Górne, Międzyrzecze Dolne, Rudzica Wg rocznego planu łowieckiego Zwierzyna drobna + dziki + drapieżniki kol. Krzysztof Niewdana Zarząd zastrzega sobie prawo zmian w kalendarzu polowań w zakresie terminu jak i terenu polowania  *według informacji przekazanej przez prowadzącego na odprawie przed rozpoczęciem polowania

12 października 2023

Informacja o bonusach frekwencyjnych

Bonus frekwencyjny dla gmin do 20 tys. mieszkańców 250 tys. zł z przeznaczeniem na działalność kół gospodyń wiejskich i orkiestr dętych za frekwencję ponad 60% w wyborach. 250 tys. zł z przeznaczeniem na lokalne kluby sportowe za frekwencję ponad 60% w wyborach Milion zł z przeznaczeniem na remizy dla gminy za największą w powiecie frekwencję w wyborach Milion zł z budżetu obywatelskiego na dowolny cel za frekwencję ponad 60% w wyborach

28 września 2023

Biogazownie rolnicze: bezpłatne warsztaty

12 października ruszy cykl bezpłatnych warsztatów dotyczących funkcjonowania biogazowni rolniczych dla osób zainteresowanych budową takiej instalacji oraz dla przedstawicieli administracji publicznej. Zapraszamy do udziału. Warsztaty organizowane na zlecenie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego odbędą się w następujących terminach i miejscach: dla osób zainteresowanych budową biogazowni rolniczych: Lp. Termin warsztatów Miejsce warsztatów (dokładny adres) Lokalizacja biogazowni rolniczej (dokładny adres) 1. 12.10.2023 Hotel Odessa ul. Przemysłowa 6 18-200 Wysokie Mazowieckie Polbiogaz 3 sp. z o.o. Krasowo-Częstki 55, 18-212 Nowe Piekuty 2. 20.10.2023 Restauracja Stara Kaszarnia ul. Dworcowa 13, 77-300 Człuchów Goodvalley Agro S.A. ul. Polna 3, 77-220 Koczała 3. 27.10.2023 Hotel Kaprys ul. E. Orzeszkowej 1, 21-040 Świdnik Bioenergia PLUS sp. z o.o. ul. Zamojska 26C, 21-050 Piaski 4. 10.11.2023 Słoneczny Dwór Restauracja i Hotel ul. Inowłodzka 28a, 26-300 Opoczno Zakład Usługowo-Handlowy Wojciechowski Zdzisław Wojciechowski obręb 4 Opoczno, 26-300 Opoczno 5. 17.11.2023 Hotel Odessa ul. Przemysłowa 6 18-200 Wysokie Mazowieckie CHP ENERGIA Sp. z o.o. Wojny Wawrzyńce 1, 18-210 Szepietowo 6. 24.11.2023 Hotel i Restauracja Drukarnia Smaku ul. Klonowa 2, 55-200 Stanowice BioWatt S.A. ul. Badawcza 6, Żerniki Wielkie, 55-020 Żórawina 7. 29.11.2023 Słoneczny Dwór Restauracja i Hotel ul. Inowłodzka 28a, 26-300 Opoczno Zakład Usługowo-Handlowy Wojciechowski Zdzisław Wojciechowski obręb 4 Opoczno, 26-300 Opoczno dla administracji publicznej: Lp. Termin warsztatów Miejsce warsztatów (dokładny adres) Lokalizacja biogazowni rolniczej (dokładny adres) 1. 19.10.2023 Restauracja Stara Kaszarnia ul. Dworcowa 13, 77-300 Człuchów Goodvalley Agro S.A. ul. Polna 3, 77-220 Koczała 2. 16.11.2023 Hotel Odessa ul. Przemysłowa 6 18-200 Wysokie Mazowieckie Polbiogaz 3 sp. z o.o. Krasowo-Częstki 55, 18-212 Nowe Piekuty 3. 23.11.2023 Hotel i Restauracja Drukarnia Smaku ul. Klonowa 2, 55-200 Stanowice BioWatt S.A. ul. Badawcza 6, Żerniki Wielkie 55-020 Żórawina W trakcie warsztatów przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania biogazowni rolniczych, zasad ich działania, procedur administracyjnych związanych z budową tych instalacji, a także kosztów zakupu instalacji oraz możliwych źródeł finansowania. Uczestnicy warsztatów będą również mieli możliwość obejrzenia instalacji do produkcji biogazu rolniczego. Formularz rejestracyjny na warsztaty jest dostępny tutaj: http://bit.ly/3LuwsYN - dla osób zainteresowanych budową biogazowni rolniczych, https://bit.ly/44TUYtq  - dla administracji publicznej. Liczba miejsc jest ograniczona. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa prowadzi działania wspierające rozwój odnawialnych źródeł energii w rolnictwie, w tym również biogazowni rolniczych. Więcej informacji na temat działań KOWR w zakresie wsparcia OZE znajdą Państwo na stronie: https://www.gov.pl/web/kowr/dzialania-informacyjno--promocyjne.

25 września 2023

Platforma Śląskie STOPSMOG – zaproszenie do odwiedzania strony

W związku ze zbliżającym się sezonem grzewczym, zachęcam do śledzenia strony internetowej ŚLĄSKIE SMOGSTOP. Na platformie znajdziemy informacje dotyczące: krótkoterminowej prognozy jakości powietrza (indeks jakości powietrza, stężenia NOx, SO2, PM10, PM2,5 oraz wielkość emitowanego ładunku NOx, SO2, PM10, PM2,5), prognozowanych warunków meteorologicznych (temperatura powietrza, ciśnienie atmosferyczne, prędkość i kierunek wiatru), prognozy ryzyka zdrowotnego, komunikatów dla placówek medycznych. Dostęp do powyższych informacji jest również możliwy poprzez zainstalowanie aplikacji mobilnej ŚLĄSKIE SMOGSTOP, którą można pobrać ze sklepu GooglePlay. Śledzenie informacji dotyczących jakości powietrza jest szczególnie istotne dla kobiet w ciąży, małych dzieci, osób starszych oraz chorych, ponieważ to te grupy osób są najbardziej narażone na szkodliwe działanie smogu, który co roku przyczynia się do śmierci około 48 000 Polaków. Smog to zjawisko utrzymywania się nad danym obszarem wysokich stężeń zanieczyszczeń w powietrzu, które w większości pochodzi z naszych domów w wyniku spalania paliwa o złej jakości w przestarzałych, nieefektywnych źródłach ciepła. Nasz kraj nadal znajduje się w czołówce jeżeli chodzi o najbardziej zanieczyszczone miasta w całej Unii Europejskiej. Decydując się na termomodernizację, realnie wpływamy na poprawę stanu jakości powietrza którym oddychamy, oraz znacznie redukujemy koszty związane z ogrzewaniem budynku. W celu uzyskania informacji na temat dostępnych dofinansowań do szeroko pojętych działań termomodernizacyjnych, zachęcamy do kontaktu z Ekodoradcą który udzieli wsparcia w tym zakresie.