10 lutego 2025

Ukończone inwestycje drogowe

Zakończyły się trwające półtora roku prace przy ważnych inwestycjach drogowych w Jaworzu. Całość prac podzielono na trzy zadania. Łączny koszt realizacji inwestycji to 5,6 mln zł. Projekt pn. „Budowa parkingu wraz z przebudową dróg: powiatowej (Wapienicka) i gminnej (Zdrojowa) oraz przebudową mostu (ul. Podgórska) w celu przeciwdziałania powodziom” otrzymał dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Gmina Jaworze w ramach tego Funduszu otrzymała dofinansowanie w wysokości ponad 5 mln zł.Umowa z wykonawcą prac (MAR-TOM Tomasz Chrobak), wyłonionym w przeprowadzonym postępowaniu przetargowym, podpisana została 20 kwietnia 2023 roku, a prace budowlane zakończono 29 listopada 2024 roku. Budowa parkingu ogólnodostępnego przy ul. Wapienickiej W ramach tej części inwestycji powstał ogólnodostępny parking z blisko 120 miejscami postojowymi dla aut osobowych. Wydzielone zostały także miejsca dla osób niepełnosprawnych. Istniejący „parking nad fontanną” poprzez odpowiednie oznakowanie został zaadaptowany jako plac postojowy dla autobusów. Dodatkowo – idąc z duchem czasu – na terenie parkingu zainstalowano punktu ładowania samochodów elektrycznych (w tym przypadku trwają jeszcze ostatnie procedury odbiorowe związane z Urzędem Dozoru Technicznego). Parking powstał na niezabudowanym, rolniczym terenie w pobliżu cmentarza katolickiego. Parking jest ogólnodostępny – przeznaczony dla mieszkańców Jaworza i turystów, którzy odwiedzają naszą miejscowość.W celu poprawy komunikacji i bezpieczeństwa związanego ze zjazdem z drogi na teren nowo powstałego parkingu przebudowany został także ok. 250 m fragment ul. Wapienickiej pomiędzy amfiteatrem a ul. Kalwaria wraz z odwodnieniem (w najwyższym fragmencie oś jezdni została obniżona o 1,5 m). Wyremontowany został również biegnący wzdłuż przedmiotowego odcinka rów przydrożny. W ramach inwestycji koniecznym było przebudowanie kolidujących z zakresem prac sieci teletechnicznej, gazowej, wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Powstała infrastruktura drogowa wraz z parkingiem zaopatrzona została w oświetlenie uliczne. Inwestycja związana z budową parkingu i przebudową drogi realizowana była na obszarze historycznego układu urbanistycznego Jaworza. W związku z tym zakres prowadzonych prac podlegał zaopiniowaniu Delegatury w Bielsku-Białej Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Na zlecenie gminy Jaworze prace ziemne objęte były nadzorem archeologicznym. Celem nadzoru było wstępne rozpoznanie terenu. W przypadku natrafienia na sekwencję nieprzemieszanych warstw kulturowych, obiektów archeologicznych lub zabytków ruchomych – wykonanie odpowiedniej dokumentacji, zabezpieczenie oraz poinformowanie o tym fakcie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W czasie prowadzonego nadzoru archeologicznego nie pozyskano jednak żadnego materiału zabytkowego, ani nie zarejestrowano obiektów lub warstw archeologicznych.

Czytaj więcej

07 lutego 2025

Kontrola palenisk za pomocą drona

Szanowni Państwo, w trosce o zdrowie mieszkańców naszej gminy oraz ochronę środowiska informujemy, że działając zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, regularnie przeprowadzamy kontrole jakości powietrza m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym dronów wyposażonych w czujniki pomiarowe. Kontrolerzy dbają o to, by we wdychanym przez nas powietrzu nie znalazły się szkodliwe związki chemiczne i pyły. Podstawą działania dronu jest analiza następujących związków chemicznych: Pył zawieszony PM 2.5, PM 10, C6H6 - benzen (LZO), CH2O - formaldehyd, SO2 - dwutlenek siarki, O3 - ozon, NO2 - dwutlenek azotu. Powyższe związki pozwalają na wskazanie miejsc, w których dochodzi do spalania i współspalania odpadów oraz paliw zabronionych w uchwałach antysmogowych, w tym butelek PET, materiałów PCV, lakierowanych desek, elementów tapicerki meblowej, biomasy roślinnej - w tym również mokrego drewna. Obecność pyłu zawieszonego informuje o spalaniu paliw stałych, wysokie wskazania pyłów PM 2,5 oraz PM 10 świadczą również o nieefektywnym spalaniu paliw stałych w przestarzałych urządzeniach grzewczych czy też niewłaściwej obsłudze kotła/pieca. W przypadku wykrycia anomalii (np. wskazujących na spalanie odpadów), pracownicy Urzędu Gminy, którzy posiadają odpowiednie upoważnienia oraz identyfikatory mogą przeprowadzić kontrolę, która może obejmować: Weryfikację urządzenia grzewczego zgodnie z wytycznymi Uchwały antysmogowej Kontrolę stanu opału oraz weryfikację dokumentacji zakupionego opału Pobranie próbek popiołu z pieca do analizy laboratoryjnej Nadmienić należy również, że kontrole w budynkach często przeprowadzane są w wyniku zgłoszeń mieszkańców, którzy informują tut. urząd o podejrzeniu nieprzestrzegania zapisów uchwały antysmogowej. Ponadto, w momencie otrzymania informacji z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu informowania (100 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu, tut. organ ma obowiązek przeprowadzenia kontroli na obszarze gminy. Tym samym, podczas przejazdu w terenie, w momencie podejrzenia nieprawidłowości, pracownicy przeprowadzają kontrolę. Przypominamy również, że w związku z ustawą o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB) każdy właściciel domu lub zarządca budynku ma obowiązek zgłosić do CEEB, z jakiego źródła ogrzewania korzysta. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to  jeden z  elementów tzw. Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE), który powstaje w  Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego. Jej celem jest poprawa jakości powietrza, walka ze smogiem oraz pomoc w wymianie tzw. „kopciuchów". Tym samym, tut. urząd prowadzi kontrolę w zakresie przestrzegania zapisów „uchwały antysmogowej” poprzez weryfikację wskazanych źródeł ciepła. Ponadto, w miesiącu styczniu przeprowadzono misje pomiarowe dronem podczas których skontrolowany został obszar 2,1 km2, co dało 89 sprawdzonych budynków. Dodatkowo, wyznaczono 10 budynków do szczegółowej kontroli dronem, której wyniki wskazały, że w piecach spalane jest prawidłowe paliwo. Informujemy również, że planowane są kolejne badania niskiej emisji za pomocą bezzałogowego statku powietrznego.

Czytaj więcej

07 lutego 2025

Zbiórka odpadów tekstylnych i odzieży

Od 01.01.2025 r. zgodnie z przepisami Unii Europejskiej wszedł w życie obowiązek selektywnej zbiórki odpadów tekstylnych i odzieży. W Gminie Jaworze odbiór tej frakcji następować będzie spod nieruchomości, w workach z napisem tekstylia.  W miesiącu lutym, przy pierwszym odbiorze odpadów z frakcji szkło, są dostarczane worki na frakcję tekstylia i odzież. W worki te pakujemy zużytą odzież, obuwie, czy inne odpady tekstylne typu: zasłony, firanki, koce. Odbiór następuje zgodnie z harmonogramem dla danego sektora. Nadmienić należy, iż do 31.12.2024 r. odpady o których mowa powyżej były odbierane w ramach frakcji - pozostałości z segregacji (pojemnik). Jednakże jak wynika z przytoczonych badań około 78% pokunsumenckich odpadów włókienniczych, obejmujących odzież i obuwie oraz wyroby włókiennicze, nie było zbieranych selektywnie, a to oznacza że najczęściej trafiały na składowisko i szkodziły środowisku.

Czytaj więcej

07 lutego 2025

Rozlicz PIT w Jaworzu – dbaj o nasze wspólne dobro

Gmina jest naszym wspólnym dobrem! Wszyscy dbamy o to by nam się dobrze mieszkało, pracowało i odpoczywało w naszym Jaworzu. Dbamy o nasze domy, ogrody… Gmina (jej wszystkie jednostki) w imieniu nas wszystkich dba o wspólne dobro, jakim są drogi, szkoły, budynki kultury, zabytki, parki – poprzez inwestycje, remonty i celowe wykorzystywanie tej infrastruktury. Gmina również odpowiada za usługi dla mieszkańców takie jak:• usługi edukacyjne (dwie szkoły i dwa przedszkola publiczne),• usługi społeczne – za pośrednictwem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (przekształcanego obecnie w Centrum Usług Społecznych),• usługi kulturalne i turystyczne (Ośrodek Promocji Gminy Jaworze, Gminna Biblioteka Publiczna),• wsparcie dla licznych organizacji pozarządowych działających na terenie gminy Jaworze (w tym Ochotniczą Straż Pożarną). Na te i wiele innych potrzeb niezbędne są środki. Środki te są gwarantowane w budżecie gminy. Pomimo powszechnego przekonania, dochody gminy nie pochodzą w największym stopniu z podatków od nieruchomości, lecz z podatku dochodowego (PIT) od mieszkańców Jaworza. Suma dochodów gminy uzależniona jest od zarejestrowanych w Urzędzie Skarbowym mieszkańców Jaworza. Każda osoba, która posiada dom, mieszkanie lub też wynajmuje nieruchomość, korzysta z infrastruktury oraz usług gminnych. Jednak budżet gminy jest zasilany jedynie dzięki tym, którzy są zarejestrowani w Urzędzie Skarbowym jako mieszkańcy Jaworza. Bardzo często miejsce zamieszkania jest mylone z adresem zameldowania. W tym przypadku kluczowy jest ten pierwszy termin – czyli miejsce, gdzie w rzeczywistości się przebywa na co dzień. Wypełnienie druku PIT z jaworzańskim adresem zamieszkania nie wymaga żadnych dodatkowych procedur związanych z meldunkiem, wymianą dowodu osobistego, zgłoszeniem w innym instytucjach (banki, operatorzy mediów itp.). To nic nie kosztuje, a ma znaczący wpływ na funkcjonowanie gminy, na nowe inwestycje, na rozwój wszelkiego rodzaju usług – społecznych i kulturalnych. By wspomóc rozwój naszej miejscowości wystarczy zrobić jedną z dwóch rzeczy:• składając aktualną deklarację PIT-36 lub 37 podać miejsce zamieszkania w Jaworzu,

Czytaj więcej

06 lutego 2025

Strefa Pozytywnych Emocji – Bezpłatne porady terapeutyczne dla dzieci i młodzieży z Jaworza

Gmina Jaworze zaprasza na bezpłatne porady terapeutyczne, które odbywać się będą w każdy drugi czwartek miesiąca, w budynku jaworzańskiej Willi Moritz, znanej jako „Trzydziestka”, w godzinach 15:30-17:00. Pierwsze spotkanie już 13 lutego. Konsultacje będą dotyczyć zaburzeń z integracji sensorycznej, zaburzeń zmysłów oraz zaburzeń stresu pourazowego. Spotkania prowadzić będzie Lucyna Hoin-Zypser, dyplomowana psychotraumatolog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej (SI) oraz radna w obecnej kadencji. Prosimy o zgłaszanie chęci skorzystania z darmowych porad terapeutycznych w sekretariacie Urzędu Gminy Jaworze – tel. 33 828 66 11. Kto może przyjść na spotkanie? Pomoc skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzieży z Jaworza, które borykają się z zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami zmysłów i traumami. Kilka słów o Lucynie Hoin-Zypser „To, co człowiek ma za sobą, to jedynie część; to, co ma przed sobą, to wszystko” – to motto, którym kieruje się w swojej pracy zawodowej Lucyna Hoin-Zypser. Lucyna Hoin-Zypser posiada rozległą wiedzę z zakresu integracji sensorycznej. Jest absolwentką Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej na kierunku Integracja sensoryczna oraz Psychotraumatologia. Posiada certyfikat terapii neurotaktylnej oraz certyfikat potwierdzający wiedzę z zakresu procesów integracji sensorycznej, ich neurobiologicznego podłoża, klasyfikacji zaburzeń oraz sposobów ich oceny. Na czym polega terapia si i dla kogo jest przeznaczona? Integracja sensoryczna to zdolność rozumienia informacji dostarczanych z otoczenia i własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku lepiej pojmować, jak funkcjonuje otaczający je świat. Jeśli nasz organizm prawidłowo odbiera i przetwarza bodźce z otoczenia, postrzegamy świat jako przyjazne miejsce. Potrafimy też prawidłowo ocenić sytuację i dostosować nasze reakcje. Problemy zaczynają się wtedy, gdy ciało ma trudności z integracją sensoryczną. Na przykład kiedy lekki dotyk sprawia ból, zapachy są zbyt intensywne, dźwięki za głośne, a własne ciało nie słucha naszych poleceń. Pierwszym krokiem w pracy nad nieprawidłową integracją sensoryczną jest odpowiednia diagnoza, oparta na badaniu dziecka przez uprawnionego terapeutę SI, szczegółowym wywiadzie z rodzicami oraz analizie kwestionariusza sensomotorycznego. Właśnie na tym w dużej mierze będą opierały się spotkania w ramach konsultacji psychoterapeutycznych. W załączniku znajdziecie Państwo krótkie podpowiedzi ułatwiające rozpoznanie problemów SI u swojego dziecka. Jeśli pojawiają się jakieś niepokojące symptomy warto działać. Dziecko nie „wyrośnie” z tych trudności, a problemy same nie znikną. Na szczęście terapia SI jest skuteczna na każdym etapie rozwoju – im wcześniej rozpocznie się pracę, tym lepsze efekty można osiągnąć. Dzieci uczestniczące w terapii sensorycznej lepiej rozwijają się psychoruchowo, łatwiej przyswajają bodźce ze świata zewnętrznego. Osoby zmagające się z agresją i nadpobudliwością uspokajają się, poprawiają komunikację i koordynację ruchową. Czym jest psychotraumatologia? Psychotraumatologia to dziedzina psychologii zajmująca się pomocą osobom, które doświadczyły traumy. Do takich wydarzeń należą m.in. śmierć bliskiej osoby, przemoc, wykluczenie społeczne (np. hejt w szkole) czy rozwód rodziców. W sytuacji, gdy dziecko nie potrafi samodzielnie poradzić sobie z trudnymi przeżyciami, kluczowe jest skorzystanie z profesjonalnej pomocy psychologicznej. Psychotraumatolog pracuje długofalowo – proces terapeutyczny pozwala dziecku lepiej zrozumieć siebie oraz swoje emocje, co ma ogromne znaczenie dla jego zdrowia psychicznego.

Czytaj więcej

05 lutego 2025

Oferta na realizację zadania publicznego "Zajęcia sportowe podczas ferii zimowych"

W oparciu o art. 19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.), w związku ze złożoną przez Uczniowski Klub Sportowy Goruszka Jaworze ofertą realizacji zadania publicznego pn. „Zajęcia sportowe podczas ferii zimowych” Wójt Gminy Jaworze uznaje celowość realizacji ww. zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. Jednocześnie informujemy, że każdy w terminie do 7 dni od dnia zamieszczenia oferty na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej, na stronie internetowej Gminy Jaworze oraz od wywieszenia oferty w siedzibie Urzędu Gminy Jaworze może zgłaszać uwagi dotyczące oferty.

Czytaj więcej

04 lutego 2025

Noworoczne Spotkanie z Twórcami i Animatorami Kultury Powiatu Bielskiego

Ostatni piątek stycznia upłynął w Czechowicach-Dziedzicach pod znakiem kultury i uznania dla jej twórców. Już po raz 26. władze powiatu bielskiego uhonorowały osoby aktywnie działające na rzecz dziedzictwa kulturowego w naszym regionie. Uroczystość odbyła się w nowo wyremontowanej Sali Widowiskowej przy Zespole Szkół Specjalnych nr 4. Tegoroczne spotkanie rozpoczęło się od wręczenia trzech wyróżnień przyznanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wniosek starosty. Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” uhonorowani zostali: Urszula Szkucik-Jagiełka – nauczycielka, instruktorka, dyrygentka i animatorka życia kulturalnego z Czechowic-Dziedzic, Paweł Kotla – dyrygent, menedżer kultury, muzyk i przedsiębiorca, twórca międzynarodowego Beskidzkiego Festiwalu Klasyki „Beskid Classics”. Dyplom Honorowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymał Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Rybarzowice”, wyróżniony za zasługi w upowszechnianiu kultury ludowej, zwłaszcza z okazji 60-lecia działalności artystycznej. Nagrody dla twórców i animatorów kultury Następnie na scenę zaproszono wyróżnionych twórców i animatorów kultury z każdej z 10 gmin powiatu bielskiego. W gronie nagrodzonych znaleźli się: Gmina Bestwina Urszula Kal – za liczne inicjatywy edukacyjne i społeczno-kulturalne oraz działalność artystyczną, Michał Senecki – za działalność w Orkiestrze Dętej Gminy Bestwina oraz promocję powiatu bielskiego na wielu scenach w kraju i za granicą. Gmina Buczkowice Barbara Magiera-Sadlik – za całokształt pracy artystycznej oraz kultywowanie tradycji i folkloru regionu, Zuzanna Wajdzik – za działalność artystyczną w zakresie muzyki i tańca oraz promocję gminy Buczkowice i powiatu bielskiego. Gmina Czechowice-Dziedzice Sławomir Szypuła – za profesjonalizm i zaangażowanie w organizację wydarzeń kulturalnych oraz akcji charytatywnych. Gmina Jasienica Regionalny Zespół „Dudoski” (reprezentowany przez Wojciecha Kobzę i Agnieszkę Kanafek) – za aktywną działalność na rzecz kultywowania folkloru Śląska Cieszyńskiego, Pracownia Sztuk Pięknych przy GOK w Jasienicy (reprezentowana przez Krzysztofa Dadaka) – za rozwój sztuki w regionie oraz aktywny udział w wystawach i plenerach malarskich. Gmina Kozy Rafał Drewniak, Tomasz Kotarba, Michał Syjota – za organizację festiwalu KozyNostra Rock Fest i rozwój sceny muzycznej regionu. Gmina Porąbka Bogusława Ring – za kultywowanie folkloru i tradycji regionu, Adrianna Walusiak – za edukację muzyczną mieszkańców i promocję gminy na arenie międzynarodowej. Miasto Szczyrk Anna Kurowska, Weronika Kurowska, Ewelina Więzik – za działalność artystyczną i pielęgnowanie góralskich tradycji. Gmina Wilamowice Danuta Furczyk – za działalność edukacyjną i charytatywną, Barbara Mynarska – za twórczość malarską i edukację plastyczną. Gmina Wilkowice Nina Kumorek – za sukcesy wokalne oraz realizację innowacyjnych projektów muzycznych, Henryka Radziejowska-Semków – za popularyzację teatru oraz działalność naukową w zakresie gelotologii, Karolina Zasiadczuk-Kubica – za edukację muzyczną oraz rozwój życia kulturalnego w regionie. Z naszej gminy zostały wyróżnione i nagrodzone dwie osoby – Danuta Mynarska i Janina Czader. Danuta Mynarska to wieloletnia przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich. Z sukcesami działa na rzecz mieszkańców gminy Jaworze i powiatu bielskiego, angażuje się w kultywowanie folkloru i tradycji regionu Śląska Cieszyńskiego. Wraz z członkiniami Koła uczestniczy w wielu inicjatywach gminnych jak i powiatowych, konkursach kulinarnych i rozpropagowaniu wśród młodzieży tradycji regionalnych, obsłudze kulinarnej wielu imprez gminnych. Organizuje wiele ważnych dla gminy wydarzeń. Ponadto uczestniczy w życiu oświatowym i kulturalnym naszej miejscowości. W 2012 roku za swoją działalność społeczną, za pracę na rzecz kobiet, jako przewodnicząca KGW znalazła się wśród nominowanych przez III Kongres Kobiet Podbeskidzia do tytułu „Perła Podbeskidzia”. Za działalność społeczną i pracę zawodową została odznaczona przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi. Do nagrody dla twórców i animatorów kultury nominowała ją dyrekcja Ośrodka Promocji Gminy Jaworze. Janina Czader, została nominowana przez prezesa Towarzystwa Miłośników Jaworza – Ryszarda Stanclika za wkład w rozwój edukacji muzycznej mieszkańców gminy Jaworze oraz działalność na rzecz ochrony tradycji i dziedzictwa kulturowego Śląska Cieszyńskiego. Jako pedagog prowadziła zajęcia rytmiki i muzykoterapii dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, wprowadzając elementy tańców ludowych. Zajmowała się przygotowaniem i oprawą muzyczną uroczystości szkolnych. Swoim zaangażowaniem udało jej się zarazić młodzież miłością do muzyki i tradycji. Obecnie aktywnie działa w Towarzystwie Miłośników Jaworza. Wraz z członkami tej organizacji bierze aktywny udział w imprezach kulturalnych. Laureatki z rąk starosty bielskiego Andrzeja Płonki oraz przewodniczącego Rady Powiatu w Bielsku-Białej Jana Borowskiego otrzymały specjalne podziękowania i wyrazy uznania. Gratulacje wyróżnionym paniom złożyła także Wójt Gminy Jaworze Anna Skotnicka-Nędzka, dyrektor Ośrodka Promocji Gminy Jaworze Jolanta Witkowska oraz Ryszard Stanclik z Ireną Steklą – przedstawiciele Towarzystwa Miłośników Jaworza. Podziękowania od organizatorów otrzymali także bibliotekarze oraz pracownicy Gminnego Ośrodka Kultury „Promyk” w Bystrej, którzy świętowali jubileusz 10-lecia działalności. Wyróżnienia za współpracę w organizacji powiatowych wydarzeń otrzymali Jan Kos (prezes Towarzystwa Przyjaciół Porąbki) oraz Agnieszka Bronowska (dyrektor GOK w Jasienicy). Uroczystość uświetniły występy Regionalnego Zespołu „Dudoski” z Międzyrzecza Górnego, który wykonaniem kolęd wprowadził świąteczny nastrój, oraz zespołu „Dzień Dobry”. Duże wrażenie na uczestnikach wywarł również pokaz malowania piaskiem w wykonaniu Tigrana Vardikyana. Serdecznie gratulujemy wszystkim wyróżnionym twórcom, artystom i animatorom kultury Powiatu Bielskiego.

Czytaj więcej

04 lutego 2025

W marcu rusza rusza rekrutacja do przedszkoli i szkół podstawowych

Już w marcu będzie można składać wnioski i zgłoszenia o przyjęcie dziecka do przedszkola i szkoły podstawowej. Proces rekrutacji dzieci do przedszkoli i szkół podstawowych opisany został w Zarządzeniu nr 10/2025, wydanym przez Wójta Gminy Jaworze 31 stycznia 2025 roku. Przedszkola Dokument ten w następujący sposób określa harmonogram postępowania rekrutacyjnego w placówkach dla najmłodszych mieszkańców Jaworza: Od 3 marca do 21 marca osoby chcące zapisać dziecko do przedszkola muszą złożyć wniosek o przyjęcie do przedszkola wraz z niezbędnymi dokumentami. Jednocześnie przypominamy, że rodzice którzy chcą, by ich dzieci kontynuowały naukę w oddziałach przedszkolnych, muszą złożyć deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2025/26, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego W ramach procedury rekrutacyjnej pojawiło się także kilka dni dla osób zapominalskich. Od 2 do 6 czerwca prowadzone będzie postępowanie uzupełniające. Nie warto jednak czekać na „ostatni dzwonek”, tylko złożyć wszystkie dokumenty w pierwszym terminie. O tym, czy nasza pociecha dostała się do przedszkola dowiemy się kilkanaście dni później. Listy dzieci zakwalifikowanych do przedszkoli pojawią się do 11 kwietnia, a dla postępowania w drugim terminie - do 23 czerwca. Nie kończy to jeszcze całej procedury. Jeśli dziecko znalazło się na liście zakwalifikowanych kandydatów musimy do 18 kwietnia (w pierwszym terminie) oraz do 27 czerwca (w postępowaniu uzupełniającym) złożyć pisemne potwierdzenie o woli przyjęcia do przedszkola. Na tej podstawie przygotowane zostaną listy dzieci przyjętych do przedszkoli na rok szkolny 2025/2026. Niezbędne wnioski i deklaracje zostaną wkrótce opublikowane na stronach internetowych obu samorządowych przedszkoli: Przedszkole nr 1 Przedszkole nr 2 Kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym do przedszkoli publicznych oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełnienia tych kryteriów, a także liczba punktów możliwa do uzyskania za poszczególne kryteria określone zostały w art. 131 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz w uchwale Nr XXXIV/260/2017 Rady Gminy Jaworze z dnia 28 listopada 2017 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Jaworze oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów. Zobacz tekst uchwały opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego Szkoły Podstawowe Zgodnie z przywołanym zarządzeniem, również 3 marca rozpoczyna się postępowanie rekrutacyjne w obu jaworzańskich szkołach podstawowych. Zbieranie odpowiednich zgłoszeń i wniosków o przyjęcie uczniów do I klasy będzie się odbywało do 4 kwietnia. Tutaj również przewidziano terminy dla osób, które "przegapią" ten okres. Między 23 a 27 czerwca przeprowadzana będzie rekrutacja uzupełniająca. O tym, czy nasze dziecko będzie dumnym jaworzańskim pierwszoklasistą dowiemy się kilkanaście dni później. Listy dzieci zakwalifikowanych do szkół podstawowych pojawią się do 30 kwietnia, a dla postępowania w drugim terminie - do 10 lipca. Niezbędne wnioski i zgłoszenia zostaną wkrótce opublikowane na stronach internetowych obu szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1 Szkoła Podstawowa nr 2 Kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym do klasy I publicznej szkoły podstawowej oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełnienia tych kryteriów, a także liczba punktów możliwa do uzyskania za poszczególne kryteria określone zostały uchwałą Nr XXXIV/261/2017 Rady Gminy Jaworze z dnia 28 listopada 2017 r. w sprawie określenia kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do klasy I publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Jaworze przy przyjęciu kandydatów zamieszkałych poza obwodem publicznej szkoły podstawowej oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów. Zobacz tekst uchwały opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego

Czytaj więcej

31 stycznia 2025

System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Jaworze w 2024 roku

W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej informacjami dotyczącymi m.in. funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Jaworze, przedstawiamy dane dotyczące ilości odebranych odpadów komunalnych oraz kosztów finansowych w 2024 roku. Wójt jest zobowiązany m.in. do udzielenia zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w trybie przetargu, co oznacza, że nie ma możliwości wybrania firmy świadczącej usługi w dowolny sposób. Przed rozpoczęciem procesu przetargowego sporządzana jest odpowiednia dokumentacja, która zapewnia równe szanse wszystkim potencjalnym uczestnikom i nie wyklucza żadnego z nich. Wójt nie ma również wpływu na to, czy i ile firm weźmie udział w przetargu. Na terenie gminy Jaworze system gospodarowania odpadami komunalnymi polega na odbiorze i transporcie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowych, a następnie na dostarczeniu do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, czyli do Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej. Kolejnym etapem jest zagospodarowanie odpadów komunalnych, które po odbiorze zawożone są do wspomnianego Zakładu w Bielsku-Białej. Reasumując, system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Jaworze polega na: odbiorze, transporcie odpadów komunalnych przez firmę, wyłonioną w drodze przetargu nieograniczonego, zagospodarowaniu odpadów komunalnych przez Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi S.A. , obsłudze systemu gospodarowania odpadami komunalnych. W 2024 roku ilość odpadów odebrana przez firmę odbierającą wyniosła 3 413,269 Mg (ton). Trzeba pamiętać, że są to nie tylko odpady komunalne z nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości letniskowych, ale również odpady z organizowanych cyklicznie zbiórek – m.in. odbiory odpadów wielkogabarytowych, odpadów z koszy ulicznych oraz odpadów z tzw. dzwonów.

Czytaj więcej

31 stycznia 2025

Centrum Usług Społecznych – koniec prac budowlanych

1 maja 2025 roku na mapie Jaworza pojawi się nowa instytucja społeczna – Centrum Usług Społecznych. Zakończono właśnie prace budowlane przy modernizacji jego przyszłej siedziby przy ul. Zdrojowej 85. Modernizacja budynku przy ul. Zdrojowej 85 W ramach przygotowań do utworzenia Centrum Usług Społecznych (CUS) budynek stanowiący własność Gminy Jaworze, zlokalizowany przy ul. Zdrojowej 85 w Jaworzu, poddany został kompleksowej modernizacji. Obiekt do tej pory, z uwagi na stan techniczny, częściowo wyłączony był z użytkowania. Na potrzeby adaptacji opracowana została dokumentacja techniczna, która umożliwiła pozyskanie niezbędnych uzgodnień i decyzji administracyjnych. W rezultacie przeprowadzonych w ramach projektu robót, gmina Jaworze uzyskała dostosowany do aktualnych standardów obiekt na potrzeby funkcjonowania powstającego Centrum Usług Społecznych. W wyremontowanym obiekcie utworzona zostanie przestrzeń na potrzeby CUS – m.in. punkt przyjęć interesantów, pomieszczenia przeznaczone do prowadzenia zajęć, pomieszczenia dla pracowników merytorycznych CUS oraz sanitariaty. Roboty budowlane prowadzone były od lipca do grudnia ubiegłego roku. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych „Beskid” Nr VI Spółka z o.o. (w poprzednich latach firma była również odpowiedzialna za rewitalizację budynku przy ul. Zdrojowej 30 – Willi Moritz). Prace remontowe i adaptacyjne zamknęły się w kwocie blisko 1,3 mln zł (przy pozyskanym dofinansowaniu zewnętrznym w ramach projektu na poziomie ponad 600 tys. zł). Kompleksowe roboty budowlane obejmowały m.in.: izolacje ścian fundamentowych, roboty fundamentowe, konstrukcyjne, murowe, wykonanie posadzek, warstw dachowych, stolarki okiennej i drzwiowej, tynków, licowanie ścian i roboty malarskie, wykonie instalacji c.o., sanitarnych i elektrycznych oraz roboty elewacyjne. Efektem tych półrocznych prac jest nowoczesna i dostosowana do potrzeb funkcjonowania powstającego Centrum Usług Społecznych przestrzeń. Dodatkowo obiekt zostanie wyposażony w komplet mebli i urządzeń niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania CUS – na ten zakres również pozyskano zewnętrzne wsparcie finansowe. Projekt utworzenia i funkcjonowania Centrum Usług Społecznych dofinansowany jest ze środków zewnętrznych w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027. Gmina na ten cel otrzymała ponad 3,2 mln zł dofinansowania, przy kwocie wydatków kwalifikowanych wynoszącej blisko 3,4 mln zł. Czym będzie Centrum Usług Społecznych? Jaworze jest częścią większego projektu pn. „CUS – nowe spojrzenie na usługi społeczne”, realizowanego w województwie śląskim, w ramach którego powstają centra usług społecznych na terenie 10 gmin. Centrum Usług Społecznych będzie to nowa jednostka organizacyjna gminy i nowa instytucja lokalnej polityki społecznej, która będzie służyć rozwojowi i integracji usług społecznych organizowanych i świadczonych w Jaworzu. Docelowo CUS stanowić będzie miejsce, w których nastąpi pełna koordynacja usług społecznych w jednej instytucji, z myślą o wszystkich mieszkańcach gminy. Na październikowej sesji Rady Gminy Jaworze podjęto uchwały przekształcające Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Centrum Usług Społecznych oraz nadające jej statut. Nowa instytucja rozpocznie funkcjonowanie 1 maja 2025 roku. Wszystkie dotychczasowe działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, takie jak świadczenia, dodatki, pomoc finansowa i społeczna, wsparcie psychologiczne i prawne, pomoc rodzinom, praca socjalna oraz inicjatywy skierowane do osób starszych i z niepełnosprawnościami, będą realizowane w niezmienionej formie. Projekt skierowany jest do ogółu mieszkańców, w tym osób, które zmagają się z różnymi trudnościami w codziennym życiu i wymagają wsparcia. Pomoc obejmie szerokie grono osób, niezależnie od przyczyny ich problemów. Wsparcie otrzymają przede wszystkim osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami, opiekunowie, a także rodziny potrzebujące pomocy, w tym w zakresie usług wspierania rodziny. Beneficjentami projektu będą również osoby zagrożone bezdomnością i mieszkańcy wymagający aktywizacji zawodowej, a także ci, którzy potrzebują wsparcia w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Program obejmie również osoby, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność mają trudności w codziennym funkcjonowaniu. W ramach projektu zaplanowano szeroki wachlarz działań, które mają ułatwić życie potrzebującym i ich bliskim. Jednym z kluczowych elementów są usługi asystenckie, które zapewnią wsparcie w codziennych czynnościach oraz usługi wytchnieniowe, dające opiekunom czas na odpoczynek. Osoby wymagające opieki pielęgnacyjnej i higienicznej również mogą liczyć na wsparcie. Projekt nie zapomina o integracji społecznej. Zaplanowano spotkania, wycieczki i wydarzenia mające na celu przeciwdziałanie osamotnieniu oraz budowanie więzi w lokalnej społeczności. Będzie to doskonała okazja, aby wyjść z domu, spędzić czas w gronie innych osób i nawiązać nowe relacje. Z myślą o zdrowiu uczestników przewidziano usługi rehabilitacyjne, wsparcie psychologa, logopedy oraz pomoc w dbaniu o sprawność ruchową. Nie zabraknie także praktycznej pomocy w codziennym życiu – mieszkańcy będą mogli skorzystać z drobnych napraw czy prac gospodarczych, takich jak odśnieżanie czy koszenie trawnika w zakresie umożliwiającym dojście do posesji, bez potrzeby angażowania specjalistycznych firm.

Czytaj więcej