28 października 2025
Zakończyła się przeprowadzka Gminnej Biblioteki Publicznej w Jaworzu. Budynek „Pod Goruszką” opustoszał i czeka na rozpoczęcie prac remontowych. Nowa lokalizacja biblioteki mieści się w Willi Moritz, ul. Zdrojowa 30, a bibliotekarze zachęcają do korzystania z oferty placówki. Działalność biblioteki powróciła w pełnym zakresie, wznowiono również zajęcia edukacyjne i warsztatowe. Przenosiny instytucji trwały 2 miesiące i objęły skontrum, czyli inwentaryzację księgozbioru oraz przewiezienie i ponowny montaż mebli, a przede wszystkim bezpieczny transport książek. Choć dzięki Czytelnikom, u których bezpieczną przystań na czas zamknięcia biblioteki znalazło ponad 5 tysięcy egzemplarzy, do przewiezienia pozostało „tylko” około 13 tysięcy pozycji, to i tak operacja okazała się dosyć skomplikowana. Książki zapakowano do worków z najwyższą dbałością żeby nie uległy zniszczeniu, każdy worek został oznaczony i opisany, by łatwiej było zlokalizować i zidentyfikować jego zawartość. Następnie zapakowane książki zostały przewiezione do ‘Trzydziestki”, a tu znalazły miejsca na półkach. Ich rozmieszczenie uległo oczywistym zmianom, lecz księgozbiór nadal jest czytelnie oznaczony aby nikt nie zabłądził wśród tysięcy egzemplarzy. Pracownicy jaworzańskiej biblioteki dziękują wszystkim Czytelnikom, którzy przygarnęli książki na czas zamknięcia instytucji. Ogromne podziękowania kierują również do wszystkich osób zaangażowanych w pomoc przy przeprowadzce i przygotowania do ponownego otwarcia placówki. Szczególnie ekipie z Wydziału remontów i zabezpieczenia technicznego UG Jaworze. Wydawałoby się, że zmiana lokalizacji biblioteki to tylko przewiezienie rzeczy, ale poza transportem to również przygotowanie systemu informatycznego, inwentaryzacja i segregacja zasobów – książek, materiałów warsztatowych i mebli, zabezpieczenie i przeniesienie dokumentów, zgodny z zasadami bezpieczeństwa montaż regałów i urządzeń, zmiana oświetlenia, rozplanowanie rozmieszczenia księgozbioru i ulokowanie go na półkach, organizacja zaplecza socjalnego i biurowego. Mimo kilku niespodziewanych przeszkód „operacja” przebiegła pomyślnie. Gminna Biblioteka Publiczna w Jaworzu zaprasza do odwiedzin i wypożyczania książek w poniedziałki i środy od godz. 8.00 do 18.00, we wtorki, czwartki i piątki od godz. 8.00 do 16.00 oraz w każdą pierwszą sobotę miesiąca od godz. 9.00 do 13.00. Wejście znajduje się z boku budynku, obok drzwi zamontowana jest wrzutnia, w której można całodobowo dokonać bezpiecznego zwrotu wypożyczonych pozycji. Do końca roku 2025 nie będą naliczane opłaty za nieterminowy zwrot, książki wypożyczone przed zamknięciem można oddawać partiami. Do zobaczenia na Zdrojowej 30!
Czytaj więcej
28 października 2025
Informujemy, że nabór wniosków o dofinansowanie w ramach części 5. programu Czyste Powietrze nie kończy się 15 października 2025 r. Ze względu na utrzymujące się zainteresowanie oraz dostępność środków, planowane jest wydłużenie tego naboru. Do czasu zakończenia procedury formalnego zatwierdzenia zmian regulaminowych, proces przyjmowania wniosków w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD) będzie kontynuowany w trybie technicznym. Wnioski składane od dnia 16 października 2025 r. będą traktowane jako warunkowo przyjęte, a ich formalna ocena i decyzje o dofinansowaniu zostaną podjęte po zatwierdzeniu zmian w regulaminie naboru. O szczegółach dotyczących wydłużenia naboru poinformujemy niezwłocznie po zakończeniu procesu zatwierdzania zmiany w tym zakresie, m.in. na stronie czystepowietrze.gov.pl. Zachęcamy do dalszego składania wniosków w ramach dostępnych środków. Nabór gazowy w programie Czyste Powietrze trwa od 15 lipca 2025 r. Według stanu na 3 października złożono już 1194 wnioski o łącznej wartości ponad 22,7 mln zł dofinansowania. Wznowiony nabór dotyczy właścicieli i współwłaścicieli domów, którzy zrealizowali inwestycję między 28 maja a 31 grudnia 2024 r. Budżet programu to 70 mln zł z funduszy FEnIKS, a wsparcie trafi do ok. 3 tys. gospodarstw domowych. Dotacje przyznawane są na zasadach sprzed reformy programu. czystepowietrze.gov.pl
Czytaj więcej
24 października 2025
W związku z pytaniami ze strony mediów dotyczącymi organizacji polowań na terenie gminy Jaworze przedstawiamy dane dotyczące obowiązujących zasad informowania i podejmowanych działań przez gminę. Zgodnie z Prawem Łowieckim dzierżawca lub zarządca obwodu łowieckiego ma obowiązek przekazania informacji o planowanych polowaniach zbiorowych do właściwego wójta, który następnie podaje je do publicznej wiadomości. Wszystkie informacje o planowanych polowaniach zbiorowych znajdują się na stronie internetowej gminy Jaworze w zakładce „Komunikaty”. W przypadku polowań indywidualnych odbywających się w obwodach dzierżawionych przez Koła Łowieckie, myśliwy poluje na podstawie indywidualnego upoważnienia wydanego przez dzierżawcę obwodu. Przed rozpoczęciem polowania dokonuje wpisu w książce ewidencji wyjść w łowisko. Niestety przepisy nie regulują obowiązków publicznego informowania o wyjściach na polowania indywidualne – tym samym ani myśliwi przeprowadzający takie polowania, ani Związek Łowiecki nie informowali dodatkowo publicznie o swoich planach. Początkiem 2025 roku gmina Jaworze podjęła rozmowy z Zarządem Okręgowym Polskiego Związku Łowieckiego w Bielsku-Białej. Odbyło się wówczas spotkanie, którego celem było m.in. wypracowanie właściwej komunikacji na poziomie lokalnym w zakresie łowiectwa, tak aby rozwiać wątpliwości dotyczące potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa mieszkańców i turystów naszej gminy. Podczas spotkania omawiano m.in. potrzebę ograniczenia polowań indywidualnych oraz publicznego informowania – w miarę możliwości – przez myśliwych o ich terminach. W Jaworzu, grunty na których odbywają się polowania nie znajdują się w zarządzie gminy i są dzierżawione przez Koła Łowieckie. Mając na uwadze rekreacyjne użytkowanie obszaru Jaworza przez mieszkańców i turystów, przy równoczesnym wykorzystywaniu tych terenów na polowania indywidualne, o których gmina nie jest informowana, władze gminy zamierzają zwrócić się pisemnie do właścicieli i zarządców gruntów – tj. Lasów Państwowych oraz Instytutu Zootechniki PIB w Grodźcu Śląskim – z wnioskiem o wyłączenie zarządzanych przez nich terenów z obwodów łowieckich.
Czytaj więcej
21 października 2025
W związku z rozpoczęciem prac budowlanych remontu fragmentu drogi gminnej ul Podgórskiej (od ul. Morwowej do ul. Malinowej), informujemy, że od najbliższej środy 22 października 2025 r. wystąpią utrudnienia w ruchu drogowym na ww odcinku drogi. Docelowo powyższy odcinek drogi będzie zamknięty na czas remontu w godzinach od 7:00 do 17:00, z wyjątkiem zachowania dojazdu do posesji. Wobec powyższego na czas zamknięcia odcinka drogi zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu i objazdy.
Czytaj więcej
21 października 2025
Bon ciepłowniczy jest świadczeniem pieniężnym będącym wsparciem dla gospodarstw domowych, korzystających z ciepła z systemu ciepłowniczego DOSTARCZANEGO PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYCZNE (ELEKTROCIEPŁOWNIE). W dniu 30 września 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 września 2025 r. o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej (dalej: „ustawa o bonie ciepłowniczym”) – Dz. U. poz. 1302. Bon ciepłowniczy jest świadczeniem pieniężnym będącym wsparciem dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, które doświadczają skokowego wzrostu cen ciepła systemowego dostarczanego przez przedsiębiorstwa energetyczne na skutek wygaśnięcia z dniem 30 czerwca br. mechanizmu tzw. maksymalnej ceny dostawy ciepła. Wnioski do wójta/burmistrza/prezydenta miasta: - osobiście w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, - za pośrednictwem operatora pocztowego, - na stronie www.gov.pl, - poprzez platformę ePUAP, - przez aplikację mObywatel. Za okres 1 lipca – 31 grudnia 2025 r. (można składać od 3 listopada 2025r. do 15 grudnia 2025r.) Za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2026 r. (można składać od 1 lipca 2026 r. do 31 sierpnia 2026 r.) Do wniosku w większości przypadków należy załączyć zaświadczenie ze spółdzielni, od zarządcy wspólnoty lub innych podmiotów zobowiązanych do zapewnienia dostaw ciepła do lokalu, gdzie znajduje się gospodarstwo domowe, potwierdzające fakt korzystania gospodarstwa domowego z ciepła dostarczanego przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz wysokość jednoskładnikowej ceny ciepła netto, która decyduje o wartości przyznanego bonu ciepłowniczego. Jedno gospodarstwo domowe - jeden bon ciepłowniczy Kryterium: Bon ciepłowniczy może być przyznany gospodarstwom domowym: Wysokość bonu zależy od jednoskładnikowej ceny ciepła netto (cena ciepła): 500 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 170 zł/GJ do 200 zł/GJ; 1000 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 200 zł/GJ do 230 zł/GJ; 1750 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto przekracza 230 zł/GJ. Zasada “złotówka za złotówkę” o przeciętnym miesięcznym dochodzie (dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych): korzystającym z ciepła z systemu ciepłowniczego dostarczanego przez przedsiębiorstwo energetyczne, gdy jednoskładnikowa cena ciepła netto w danej grupie taryfowej wynosi powyżej 170 zł/GJ netto (dalej również "cena ciepła"). 3272,69 zł – gospodarstwo domowe jednoosobowe, 2454,52 zł na osobę – gospodarstwo domowe wieloosobowe Przy bonie ciepłowniczym za okres 1 lipca – 31 grudnia 2025 r.: Przy bonie ciepłowniczym za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2026 r.: 1000 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 170 zł/GJ do 200 zł/GJ; 2000 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 200 zł/GJ do 230 zł/GJ; 3500 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto przekracza 230 zł/GJ. Bon ciepłowniczy będzie wypłacany w należnej wysokość z uwzględnieniem zasady „złotówka za złotówkę” za każdy z powyżej wymienionych okresów. Wspomniana zasada mówi o tym, że jeśli wskazane kryterium dochodowe zostanie przekroczone, dalej istnieje możliwość ubiegania się o bon ciepłowniczy, dalej przysługuje prawo do świadczenia. W takim przypadku kwota świadczenia będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów ciepłowniczych będzie wynosić 20 zł. Wzór zaświadczenia również został określony przez Ministra Energii i udostępniony na stronie internetowej BIP Ministerstwa Energii celem ułatwienia procedowania – https://www.gov.pl/web/energia/wzory-wnioskow-i-zaswiadczen.
Czytaj więcej
20 października 2025
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społeczne ogłasza nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad: 1) dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności lub 2) osobami niepełnosprawnymi posiadającymi: a) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo b) orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem wymienionym w lit. a, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913) – poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków. Na realizację Programu Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeznaczył kwotę 205 166 000,00 zł. Poniżej terminy naboru wniosków w ramach Programu: Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej https://bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 10 października 2025 r. do dnia 3 listopada 2025 r. Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków finansowych z Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026 (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 26 listopada 2025 r. Uwaga! Możliwość składnia wniosków za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego uruchomiona zostanie w późniejszym terminie, o czym poinformujemy w odrębnym komunikacie. Pliki do pobrania Zalacznik-nr-10-do-Programu-OW-JST-2026-instrukcja-obslugi-generatora.docx Zalacznik-nr-11-do-Programu-OW-JST-2026_klauzula-RODO.docx PROGRAM-OW-JST-EDYCJA-2026.pdf OGLOSZENIE-OW-JST-EDYCJA-2026.pdf Zalacznik-nr-1-do-Programu-OW-JST-2026_wniosek_aktualizacja-wniosku-gminy-powiatu.xls Zalacznik-nr-2-do-Programu-OW-JST-2026_-informacja-wojewody.xlsx Zalacznik-nr-3-do-Programu-OW-JST-2026_-lista-rekomendowanych-wnioskow.xlsx Zalacznik-nr-4-do-Programu-OW-JST-2026_-sprawozdanie-gminy-powiatu.xlsx Zalacznik-nr-5-do-Programu-OW-JST-2026_-sprawozdanie-wojewody.xlsx Zalacznik-nr-6-do-Programu-OW-JST-2026_oswiadczenie-o-przyjeciu-srodkow.pdf Zalacznik-nr-7-do-Programu-OW-JST-2026_karta-zgloszenia.pdf Zalacznik-nr-8-do-Programu-OW-JST-2026_karta-realizacji-uslug.pdf Zalacznik-nr-9-do-Programu-OW-JST-2026_karta-oceny-wniosku.pdf Zalacznik-nr-10-do-Programu-OW-JST-2026-instrukcja-obslugi-generatora-1.pdf Zalacznik-nr-11-do-Programu-OW-JST-2026_klauzula-RODO.pdf Zalacznik-nr-12-do-Programu-OW-JST-2026_umowa-Minister-Wojewoda.pdf Zalacznik-nr-13-do-Programu-OW-JST-2026_umowa-Wojewoda-Gmina.pdf Zalacznik-nr-14-do-Programu-OW-JST-2026_upowaznienie-do-podejmowania-czynnosci-w-Generatorze.pdf Zalacznik-nr-15-do-Programu-OW-JST-2026_-sprawozdanie-zbiorcze-Ministra.xlsx OGLOSZENIE-OW-JST-EDYCJA-2026.docx PROGRAM-OW-JST-EDYCJA-2026.docx Zalacznik-nr-6-do-Programu-OW-JST-2026_oswiadczenie-o-przyjeciu-srodkow.docx Zalacznik-nr-7-do-Programu-OW-JST-2026_karta-zgloszenia.docx Zalacznik-nr-8-do-Programu-OW-JST-2026_karta-realizacji-uslug.docx Zalacznik-nr-9-do-Programu-OW-JST-2026_karta-oceny-wniosku.docx Zalacznik-nr-10-do-Programu-OW-JST-2026-instrukcja-obslugi-generatora.docx Zalacznik-nr-11-do-Programu-OW-JST-2026_klauzula-RODO.docx Zalacznik-nr-12-do-Programu-OW-JST-2026_umowa-Minister-Wojewoda.docx Zalacznik-nr-13-do-Programu-OW-JST-2026_umowa-Wojewoda-Gmina.docx Zalacznik-nr-14-do-Programu-OW-JST-2026_upowaznienie-do-podejmowania-czynnosci-w-Generatorze.docx
Czytaj więcej
20 października 2025
Piątek, 17 października 2025 roku, upłynął w Jaworzu pod znakiem twórczości i życia Marii Dąbrowskiej – wybitnej pisarki, publicystki i autorki słynnej powieści „Noce i dnie”, a zarazem patronki Szkoły Podstawowej nr 1 w Jaworzu. W sali Pod Harendą odbyło się spotkanie z Ewą Manowiecką, kustosz i kierownik Muzeum Marii Dąbrowskiej w Warszawie, która z pasją i ogromną wiedzą przybliżyła uczestnikom postać autorki. Prelegentkę przywitała i przedstawiła prezes Stowarzyszenia Jaworze-Zdrój Ewa Wieja. Prelekcja wypełniona była licznymi ciekawostkami, anegdotami, cytatami oraz bogatym zbiorem fotografii, które pozwoliły lepiej poznać życie prywatne i artystyczne pisarki. W wydarzeniu uczestniczyli również przedstawiciele Gminy Jaworze – Wójt Anna Skotnicka-Nędzka, Zastępca Wójta Wojciech Jaskuła. Obecny był także przedstawiciel Rady Gminy Edward Podstawny. Na spotkaniu obecni byli także uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Jaworzu, dla których było to wyjątkowe doświadczenie – możliwość poznania bliżej patronki swojej szkoły i jej niezwykłego dorobku literackiego. Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie Jaworze-Zdrój, a projekt został współfinansowany z budżetu Gminy Jaworze.
Czytaj więcej
17 października 2025
Gmina Jaworze pozyskała ponad 873 tys. zł na realizację zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej z Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026. Dzięki uzyskanym dotacjom gmina wzmocni swój potencjał techniczny oraz zdolność reagowania na sytuacje kryzysowe, wynikające m.in. z ekstremalnych zjawisk pogodowych i awarii infrastruktury krytycznej. W ostatnich latach coraz częściej obserwowane są intensywne opady deszczu, silne wiatry i podtopienia, które prowadzą do uszkodzeń infrastruktury komunalnej oraz stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców. Aby skuteczniej reagować na tego rodzaju sytuacje, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu i zaplecza technicznego. Zakup samochodu dostawczego z HDS Zakup samochodu wyposażonego w hydrauliczny dźwig samochodowy (HDS) umożliwi gminie samodzielne i szybkie prowadzenie prac zabezpieczających oraz usuwanie skutków zdarzeń kryzysowych. Pojazd będzie wykorzystywany m.in. do ustawiania barier przeciwpowodziowych, transportu worków z piaskiem, elementów infrastruktury tymczasowej, a także do przewozu sprzętu ratowniczego i materiałów pomocowych. Zakup koparko-ładowarki z napędem 4x4 Nowa koparko-ładowarka pozwoli na szybkie i efektywne prowadzenie działań związanych z zabezpieczeniem terenu, ewakuacją oraz przywracaniem stanu normalnego po zdarzeniach nadzwyczajnych. Sprzęt ten zwiększy zdolność gminy do samodzielnego reagowania i usprawni współpracę ze służbami ratowniczymi. Zakup kontenerów magazynowych Zakup trzech kontenerów magazynowych pozwoli na bezpieczne i mobilne przechowywanie sprzętu ratowniczego, środków ochrony osobistej, żywności, wody pitnej i materiałów medycznych. Kontenery dzięki swojej konstrukcji są odporne na uszkodzenia i warunki atmosferyczne, co umożliwia ich wykorzystanie w trudnych sytuacjach terenowych. Zakup mobilnego agregatu prądotwórczego 40 kW z przyczepą Mobilny agregat prądotwórczy pozwoli na natychmiastowe zasilanie obiektów użyteczności publicznej w przypadku przerw w dostawie energii elektrycznej. Dzięki montażowi na przyczepie agregat będzie mógł być szybko przetransportowany w miejsce wystąpienia awarii lub zdarzenia kryzysowego. Kurs prawa jazdy kategorii C Dzięki uzyskanym środkom możliwe będzie przeszkolenie pracownika gminy w zakresie prowadzenia pojazdów ciężarowych, co zwiększy elastyczność i zdolność operacyjną gminnych służb w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak powodzie, awarie czy działania logistyczne związane z ochroną ludności. Wartość zadania to 3 600 zł. Łączna wartość pozyskanych dotacji Na realizację zadań własnych z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej gmina Jaworze otrzymała łącznie blisko 830 tys. zł. Na cztery zadania dofinansowanie zewnętrzne będzie na poziomie 100 procent, a w przypadku zakupu pojazdu – gmina będzie musiała zabezpieczyć wkład własny w wysokości 60 tys. zł. Dodatkowo, gmina otrzymała dotacje na zadania zlecone z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej – są to środki w wysokości 45 tys. zł. Środki przeznaczone zostaną na tworzenie i utrzymywanie zasobów ochrony ludności oraz na budowę i utrzymanie miejsc doraźnego schronienia oraz dostosowywanie obiektów do wymogów technicznych. Nowy sprzęt i szkolenia zwiększą gotowość operacyjną gminnych struktur odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i pozwolą jeszcze skuteczniej chronić mieszkańców Jaworza w obliczu współczesnych zagrożeń.
Czytaj więcej
15 października 2025
14 października, w Dzień Nauczyciela odbyła się uroczystość odsłonięcia muralu „Noce i Dnie”, który od dziś zdobi frontową ścianę budynku Szkoły Podstawowej im.Marii Dąbrowskiej nr 1 w Jaworzu. Autorką dzieła jest Małgosia Rozenau, uznana artystka, której praca stała się nie tylko ozdobą, ale i symbolicznym hołdem dla naszej lokalnej społeczności. Mural jest bezpośrednim nawiązaniem do najbardziej znanego dzieła Marii Dąbrowskiej "Noce i dnie". W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły, przedstawiciele władz gminy oraz licznie zgromadzeni goście. Uczniowie rozpoczęli uroczystość odśpiewaniem hymnu szkoły, po czym dyrektor Małgorzata Cholewik wraz z zastępcą Ewą Cholewik skierowały serdeczne słowa podziękowania do wszystkich osób zaangażowanych w realizację tego wyjątkowego projektu. Następnie złożyły wiązanki kwiatów pod tablicami pamiątkowymi, oddając w ten sposób hołd historii i tradycji szkoły. Słowa uznania i życzenia złożyli również przedstawiciele władz gminy – Wójt Jaworza Anna Skotnicka-Nędzka, Zastępca Wójta Wojciech Jaskuła oraz Sekretarz Gminy Marcin Bednarek, przekazując na ręce dyrektor szkoły Małgorzaty Cholewik wyrazy wdzięczności i najlepsze życzenia dla wszystkich pracowników szkoły. Wójt wręczyła także nagrody za wzorową pracę, doceniając codzienny wysiłek i zaangażowanie kadry pedagogicznej. Po części oficjalnej uczestnicy mieli okazję obejrzeć część artystyczną, przygotowaną przez uczniów szkoły.
Czytaj więcej
14 października 2025
Z radością informujemy, że ukazał się nowy zeszyt z Biblioteczki Towarzystwa Miłośników Jaworza – Zeszyt 6, autorstwa Leopolda Kłody i Ryszarda Stanclika. Publikacja obfituje w liczne zdjęcia historyczne, które pozwalają czytelnikom przenieść się w przeszłość Jaworza i poznać jego edukacyjne tradycje. W swoim opracowaniu autorzy przyglądają się rozwojowi szkolnictwa w naszej miejscowości – od powstania pierwszej szkoły wyznaniowej pod koniec XVIII wieku aż do roku 2020. W tym czasie w Jaworzu funkcjonowały trzy, a czasem nawet cztery szkoły podstawowe, gimnazjum, trzy przedszkola oraz dwie placówki wychowawcze. Jak piszą autorzy: „Na historię Jaworza znacząco wpłynęły także działające tu szkoły, ich stopień organizacji, zaplecze, wyposażenie, ale też zatrudniona w nich kadra pedagogiczna. Absolwent szkoły – na początku dwuklasowej, potem pięcioklasowej, a obecnie ośmioklasowej – mógł bardziej świadomie gospodarować, podejmować decyzje o dalszym kształceniu średnim czy wyższym, a wracając do swojego miejsca urodzenia, pomnażać swój majątek i pracować na rzecz środowiska, co przekładało się na zasobność całej miejscowości. Z inspiracji Towarzystwa Miłośników Jaworza została (...) napisana historia szkolnictwa w Jaworzu od jej początku tj. powstania pierwszej szkoły wyznaniowej w końcu XVIII wieku, do 2020 roku. W tym czasie działały w naszej miejscowości trzy a czasem cztery szkoły podstawowe, w pewnym okresie gimnazjum, trzy przedszkola i dwie placówki wychowawcze” Inspiracją do powstania publikacji było zaangażowanie Towarzystwa Miłośników Jaworza, które od lat dokumentuje lokalną historię i pielęgnuje pamięć o edukacyjnych tradycjach. Zeszyt 6 to nie tylko bogaty zbiór faktów i danych, ale również okazja do przypomnienia, jak ważną rolę odgrywała szkoła w życiu społeczności Jaworza. Publikacja jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych historią naszej miejscowości. Zapraszamy do kontatu w tej sprawei z Towarzystwem. To lektura obowiązkowa zarówno dla mieszkańców, jak i pasjonatów lokalnej historii.
Czytaj więcej